وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

رایحه درمانی برای برخی از مشکلات جسمی و روحی مانند یک معجزه عمل می‌کند.
رایحه درمانی

آروماتراپی یا رایحه درمانی از دو واژه‌ی آروما به معنی بوی خوش و تراپی به معنای درمان، تشکیل شده است. استفاده از بو‌ها و روغن‌های خاص برای رسیدن به یک میل فیزیکی یا ایجاد یک حالت خوب احساسی و روانی یا کمک به درمان بعضی بیماری‌ها را رایحه درمانی می‌گویند. رایحه درمانی شاخه‌ای از طب گیاهی است که در آن از بعضی روغن‌های گیاهی بوسیله‌ی استنشاق یا ماساژ استفاده می‌شود.

به گزارش مجله پیام دلتا؛ طبق تحقیقات انجام شده، اسانس‌های معطر می‌توانند ازطریق بویایی موثر باشند. همچنین مالش آن‌ها بر روی پوست نیز از روش‌های قابل اعتماد درمان است؛ زیرا مولکول‌های این مواد با ماساژ به راحتی می‌توانند جذب پوست و درنتیجه جذب گردش خون شوند و نتیجه‌ی کارسازی بدهند.

این روغن‌ها و اسانس‌ها گیرنده‌های عصبی حس بویایی را تحریک می‌کنند و درواقع دستگاه بویایی به مرکز کنترل هیجان، حافظه و احساسات جنسی متصل است و در کنترل ضربان قلب، فشار خون، استرس، تنفس، تعادل هورمون ها، احساسات و خلق و خو دخالت دارد.

در نهایت این پیغام‌های دریافت شده توسط مغز بر جسم و روح انسان تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش استرس و مشکلات روحی_روانی، رفع درد‌های عضلانی، برطرف کردن اختلالات گوارشی و بی‌خوابی و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

فواید رایحه درمانی

رایحه درمانی

کاهش استرس

یکی از پرکاربردترین مصرف رایحه درمانی، فایده آن در کم کردن اضطراب و استرس است. با یک یا ترکیب چند روغن گیاهی شما نیز به سادگی می‌توانید از آن در خانه استفاده کنید. عصاره‌ی لیمو، اسطوخودوس، ترنج و نوعی گیاه نعنا که به نعنا فلفلی معروف است برای کاهش استرس مفید است. بخصوص عصاره‌ی لیمو به بهبود روحیه و کاهش عصبانیت نیز کمک می‌کند.

کاهش افسردگی

یکی از فواید دیگر رایحه درمانی که طرفداران زیادی دارد استفاده از آن برای بهتر شدن روحیه و کاهش افسردگی است. مزیت آن نسبت به قرص‌های گوناگونی که در بازار موجود این است که عوارض آن قرص‌ها را ندارد، ولی اگر افسردگی شما حاد است بهتر است که به پزشک متخصص مراجعه کنید و به یک روغن گیاهی اکتفا نکنید.

بهترین اسانس‌ها برای مقابله با استرس عصاره‌ی نعنا فلفلی، گل سرخ، بادرنجویه، بابونه، اسطوخودوس، یاسمن یا روغن میوه‌هایی مانند لیمو، پرتقال، سیب و گریپ فروت هستند.

بهبود حافظه

رایحه درمانی یکی از راه‌هایی است که می‌تواند به‌عنوان یک شیوه‌ی درمانی تکمیلی برای کاهش نشانه‌های آلزایمر مورد استفاده قرار گیرد. عصاره‌ی مریم گلی بهترین گزینه برای درمان ضعف حافظه است.

افزایش انرژی

رایحه درمانی

شما از طریق رایحه درمانی بدون هیچ گونه عوارض جانبی می‌توانید انرژی خود را برای فعالیت‌های روزانه افزایش دهید. اسانس‌های روغنی زیادی وجود دارند که باعث بهبود گردش خون در بدن و افزایش سطح انرژی می‌شوند. برای مثال عصاره‌ی فلفل سیاه، هل سیاه، دارچین، میخک، سنبل، درخت چای، اکلیل کوهی و مریم گلی برای افزایش انرژی مفیدند.

سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌ها

رایحه درمانی باعث افزایش اکسیژن خون و تقویت گردش خون در رگ‌ها می‌شود. همچنین برخی اسانس‌های روغنی خاصیت ضد باکتری دارند. در نتیجه باعث ترمیم سریع‌تر اندام‌های آسیب دیده و زخم‌های عفونی می‌شوند. اسطوخودوس، گل همیشه بهار، میوه بوته رز و سنجد تلخ در این زمینه کارآمدند. همچنین این اسانس‌ها علاوه بر تسریع بهبود زخم‌ها، به کاهش ضایعات پوستی مانند اگزما و بیماری داءالصدف نیز کمک می‌کنند.

کاهش سردرد

رایحه درمانی برای کاهش سردرد راه حل موثری است. عصاره‌ی نعنا فلفلی، اوکالیپتوس و اکلیل کوهی به درمان سردرد و میگرن کمک می‌کند. شما می‌توانید این عصاره‌ها را با روغن گیاهی ترکیب کنید و آن را روی پوست جمجمه، شقیقه و گردن بمالید. روغن بادام، آواکادو، نارگیل، زردآلو، ذرت و کنجد، روغن‌های مناسبی برای ترکیب اسانس‌های ذکر شده هستند.

درمان بی‌خوابی

عصاره‌ی بابونه، یاسمن، بهارنارنج، چوب صندل و مرزنگوش برای تنظیم خواب بسیار مفیدند.

کاهش درد

رایحه درمانی

در حال حاضر کاهش درد با رایحه درمانی یکی از پرکاربردترین مزیت‌های رایحه درمانی است. اسانس‌های روغنی اسطوخودوس، مریم گلی، سرو کوهی، اوکالیپتوس، اکلیل کوهی و نعنا فلفلی در این زمینه کاربرد دارند.

کمک به هضم غذا

رایحه درمانی باعث بهبود یبوست، سوء هاضمه و نفخ می‌شود. رایحه درمانی همچنین به سوخت و ساز بدن کمک می‌کند و درنتیجه غذا زودتر هضم می‌شود. اسانس‌های روغنی مرکبات نظیر لیمو و پرتغال، عصاره زنجبیل، شوید، رازیانه، بابونه، مریم گلی و اسطوخودوس در این زمینه مفیدند.

ترک سیگار

جالب است بدانید استشمام برخی اسانس‌ها به ترک سیگار کمک می‌کند. یکی از معجون‌هایی که برای ترک سیگار مفید است را به شما معرفی می‌کنیم. ابتدا آب نیمی از یک گریپ فروت را بگیرید و آن را توی یک قابلمه بریزید. سپس نیمی از یک پرتقال، ۳۰ میلی لیتر روغن نارگیل، ۵ گرم پونه، ۲۰ میلی لیتر چای بابونه و ۳۰ میلی لیتر روغن زیتون به آن اضافه کنید و تا وقتی که تبدیل به یک محلول همگن و یکدست شود هم بزنید.

محلول بدست آمده را در شیشه‌های کوچک بریزید تا براحتی بتوانید آن را همراه خود داشته باشید. هنگام استفاده چند قطره از آن را روی تکه‌ای پنبه بریزید و آن را روی پوست زیر بینی بگیرید و استنشاق عمیقی انجام دهید. این بو باعث می‌شود میل شما به سیگار کاهش یابد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی