وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

شهادت استاد اخلاق آیت ‏اللَّه "سید عبدالحسین دستغیب" سومین شهید محراب در شیراز (1360ش)

 (بیستم آذر ماه 1360شمسی)

روز جمعه 20 آذر۱۳۶۰ یعنی ۱۴ صفر 1402 ه‍ ق آیه الله سید عبد الحسین دستغیب ، مردى که عمرى را در محراب عبادت و در خدمت به خلق خدا سپرى کرده بود، در حالى که عازم سنگر نماز جمعه در شهر شیراز بود، در یکى از کوچه ها با انفجار بمبى توسط منافقین ، به شهادت رسید.
زندگینامه
سـیـد عـبـد الحـسـیـن ، بـه سـال 1288 شـمـسـى در شـیـراز در یـک خـانـواده روحـانـى کـه 800 سـال سـابـقه علم و فضیلت دارند، پا به عرصه وجود نهاد. پدرش ‍ سید محمد تقى هنگام تولد فرزندش در کربلا به سر مى برد و از آنجایى که ولادت این کودک مقارن با عاشوراى سال 1332 قمرى بود، نام او را عبد الحسین نهادند.
در سـالهاى کودکى ، از برکت هوش سرشار و استعداد شکوفایى که خداوند به او عطا فرموده بود، تحصیلات مقدماتى را به اتمام رساند. شهید در دوازده سالگى پدر خویش را از دست داد و مسئولیت خانواده بر عهده او قرار گرفت .
در سال 1310 شمسى ، براى ادامه تحصیل راهى نجف شد و از محضر آیات حاج شیخ کاظم شیرازى ، اصفهانى ، حاج سید میرزا اصطهباناتى و حاج مـیـرزا عـلى آقـا قـاضـى کـسـب فیض کرد و به درجه اجتهاد رسید. پس از مراجعت از نجف ، ضمن اقامه نماز جماعت در مسجد جامع عتیق شیراز و ترویج و تـبـلیـغ دیـن اسلام ، به تحصیل و فراگیرى علم و دانش ادامه داد و از محضر فقیه و عارف نامى ، مرحوم آیه الله حاج شیخ محمد انصارى کسب فیض کرد.
در سـال 1321 شـمـسـى ، بـه هـمـت شـهـیـد دسـتـغـیـب مـسـجـد جـامـع عـتـیـق شـیـراز کـه از بـنـاهـاى تـاریـخـى و بـیـش از هـزار سـال قـدمـت دارد، مـرمـت و بـازسـازى شـده و از ویـرانـى نـجـات یـافـت . از آن زمـان بـه بـعـد، ایـن مـسـجـد نـزدیـک بـه چـهـل سـال ، چـون گـوهـرى تـابـنـاک در سـرزمـیـن فـارس مـى درخـشـیـد و در طـى ایـن مـدت آیـه الله دسـتـغـیـب ، بـا بـرپـایـى مـرتـب مـراسم دعاى کـمـیـل ، زیـارت عاشورا و دعاى توسل ، و بیان درسهاى اصول عقاید، تفسیر قرآن و اخلاق ، آن مکان را به سنگر هدایت و تربیت نسلى زنده و مجاهد تبدیل کرده بود. آیه الله دستغیب که ریاست حوزه علمیه فارس را به عهده داشت ، بعد از پیروزى انقلاب اسلامى ایران ، مدارس علمیه قوام ، هاشمیه و آستانه شیراز را که سالهاى طولانى توسط رژیم پهلوى تعطیل شده و خالى از طلاب بود، دایر کرد.
مبارزات سیاسى
مبارزات سیاسى شهید از زمان رضاخان آغاز گشت . هنگامى که رژیم پهلوى دست به کشف حجاب زد، او بطور آشکار به مخالفت پرداخت . تهدیدها و آزار و اذیت رژیم هیچگونه خللى در اراده او در ادامه مبارزه وارد نمى ساخت و حتى زمانى که ایشان را ممنوع المنبر مى کردند، بر روى زمین مى نشست و مـردم را مـوعـظـه مـى کرد و وقتى ماءمورین رضاخان اعتراض ‍ مى کردند، پاسخ مى داد که او را از منبر رفتن منع کرده اند، نه از سخن گفتن بر روى زمین .
اوج مـبـارزات شـهـیـد عـلیـه رژیـم ، زمـانـى بـود کـه رژیـم لوایـح شـشـگـانـه و مـسـائل ایـالتـى و ولایـتـى را مـطـرح کـرده کـه مـنـجـر بـه جـنـبش سال 1341 و آغاز نهضت امام خمینى (ره ) و قیام خونین پانزده خرداد 1342 شد.
در 15 خـرداد 1342، تـوسـط دژخـیـمـان شـاه بـازداشـت و بـه تـهـران تـبـعـیـد شـد. در سال 1343، نیز براى دومین بار دستگیر و به تهران اعزام و زندانى و سپس تبعید شد.
از ایـن تـاریـخ بـه بـعد، که موج خفقان بر جامعه ایران سایه خود را گسترده بود، شهید با زیرکى و پایمردى هر چه تمامتر مبارزات ضد رژیم مـردم مـسـلمـان ، بـویـژه اهـالى مـحـتـرم فـارس را رهـبـرى مـى کـرد. در سـال 1356، عـوامـل شـاه ، ایـشـان را مـدتـى در مـنـزل خـود مـحـصـور و تـحـت نـظـر داشـتـنـد کـه ایـن اقـدام بـا عـکـس العـمـل شـدیـد مـردم انـقـلاب شیراز روبرو شد و رژیم مجبور به عقب نشینى گردید. پس از کشتار وحشیانه رژیم شاه در پنجم رمضان در شیراز که مـنـجـر به تعطیلى مسجد جامع این شهر به مدت دو هفته شد، حکومت نظامى اعلام گردید و آن عالم مجاهد را دستگیر و در تهران زندانى و سپس ‍ تبعید کردند. در طى این مقطع از مبارزات بود که آیه الله دستغیب ، به همراه چهار تن دیگر از علما اعلامیه اى صادر و شاه را از سلطنت خلع نمودند.
شـهـیـد دسـتـغیب پس از پیروزى انقلاب اسلامى به نمایندگى از مردم استان فارس در اولین مجلس خبرگان انتخاب و در همین ایام بنا به در خواست مردم و به فرمان امام (ره ) به سمت امام جمعه شیراز منصوب گردید.
آیه الله دستغیب از ارادتمندان به امام (ره ) و حامیان سرسخت ولایت فقیه بود. یک بار در جمع سپاه پاسداران شیراز فرمودند.
((هـر کـس بـگـویـد مـن امـام زمـان (عـج ) را قـبـول دارم ول امـام امـت را قـبـول نـدارم ، دروغ مـى گـویـد، بـانـیـد امـام زمـان را هـم قـبـول نـدارد. اگـر امـام زمـان هم مى آمد اطاعت او را نمى کرد. این یک اعتراف کذب زبانى است ، دروغ مى گوید. به خدا کسى که مخالف با نایب امام زمان (عج ) مى کند و مى گوید من به امام زمان عقیده دارم ، عقیده خشک و خالى معنى ندارد، اما وقتى امام است که تو ماءموم او باشى .))

 

پیام امام خمینى (ره ) به مناسبت شهادت آیه الله دستغیب
 

بسم الله الرحمن الرحیم
* انالله و انا الیه راجعون

شـهـادت بـراى فـرزندان اسلام و ذریه پیامبر عظیم الشاءن - (صلى الله علیه و آله ) - و اولاد فاطمه - علیهاسلام - و یادگاران حسین - سلام الله علیه - در راه هدف و اسلام عزیز و قرآن کریم ، چیزى غیر عادى و پدیده اى غیر معهود نیست .
مـلت بـزرگ اسـلام از مـحـراب مـسـجـد کـوفـه تـا صـحـراى افـتـخـارآمـیـز کـربـلا و در طـول تـاریـخ پـرارزش سـرخ تـشـیـع ، قـربـانـیـانـى ارزشـمـنـد بـه اسـلام عـزیـز و فـى سـبـیـل الله تقدیم نموده و ایران شهادت طلب هم از این پدیده سعادتمند مستثنى نیست و انقلاب اسلامى گوش و چشمش پر از این شهیدان حسین گونه اسـت . ملت عزیز ما در روز رستاخیز با سرافرازى در پیشگاه مقدس ‍ خداى بزرگ و پیامبران و اولیاء عظیم الشاءن ، صفهاى طولانى از شهیدان در راه دفاع از حق عرضه مى دارد، از علماى اعلام و ائمه جمعه و جماعت تا فداکاران و سربازان در جبهه هاى دفاع از حریم مقدس اسلام .
پـیـامـبـر بزرگ اسلام که بر امم دیگر حتى به سقط، مباهات مى کند، مطمئن هستیم به فداکارى این عزیزان جبهه و پشت جبهه و این شهیدان محراب و منبر و در صف جماعات و در داخل مسجدها و بیمارستانها مباهات مى فرماید. و چه بهتر و گواراتر که با شهادت این فرزندان اسلام و ذریه طاهره بر افـتـخـارات آن بـزرگـوار در روز عـرض اعـمـال ، هـر چه بیشتر بیفزاییم . عزیزان و نور چشمان ما در جبهه هاى جنوب و غرب هر روز با سرکوبى اشـرار آمـریـکـایـى و عـقـب رانـدن و بـه جـهـنـم فـرسـتـادن جـنـود شـیـطـان بـراى اسـلام سـربـلنـدى و عـظـمـت خـلق مـى نـمـایـنـد. بطورى که تاب تحمل این پیروزیها را از آمریکاییان خارج و داخل ، منافق و منحرف سلب نموده و بر جنون و وحشیگریهاى آنان افزوده است . 31159
شما فرضا شهید بهشتى را گناهکار بدانید، شهداى دیگر مثل شهید مدنى و شهید دستغیب که جز تربیت محرومان و هدایت مردم گناهى نداشته اند، با چـه انـگـیـزه شـهـیـد مـى کـنـیـد. شـمـا بـه گـمـان خـود اگـر ایـنـان را بـه جـرم وفـادارى بـه اسـلام و طـرفـدارى از مـحـرومـان و مـظـلومـان مـسـتـحـق قـتـل بـدانـیـد، اطـفـال مـعـصـومـى کـه در گـهـواره جـاى دارنـد و زبـان بـاز نـکـرده انـد چـه گـنـاهـى دارنـد؟ جـز آنـکـه اطفال مسلمانانى هستند که مخالف سلطه آمریکا به جان و مالشان مى باشند.
امـروز جـمـعـه و نـمـاز و عـبـادت ، دسـت جـنـایـتـکـار آمـریـکـایـیـان یـک شـخـصـیـت ارزشـمـنـد کـه مـربـى بـزرگ و عـالمـى عامل که گناهش فقط تعهد به اسلام بود، از دست ملت ایران و اهالى محترم فارس گرفت و حوزه هاى علمیه و اهالى ایران را به سوگ نشاند.
حضرت حجه الاسلام و المسلمین شهید حاج سید عبد الحسین دستغیب را که معلم اخلاق و مهذب نفوس و متعهد به اسلام و جمهورى اسلامى بود با جمعى از هـمـراهـانشان به شهادت رساندند و خدمت خود را به ابر قدرت و ابرجنایتکار زمان ایفا کردند، به گمان آنکه به ملت رزمنده ایران آسیب رسانند و آنـان را در راه هـدف بـه سـسـتـى بـکـشـند. این کور دلان نمى بینند که در هر شهادتى و در هر جنایتى ملتى متعهد به اسلام و کشور، مصمم تر و در صحنه حاضر ترند؟ اینان پس از بمباران شهرها در جنوب و غرب و قتل عامهاى فجیع مردم بى پناه ، فریاد جنگ جنگ تا پیروزى را نشنیدند که ملت وفـادار، شـهـادت را در راه خـدا بـا آغـوش بـاز پـذیـرا هـسـتـنـد؟ یـا مى خواهند شکستهاى لشکر کفر را و آتشى که به جان دوستان و اربابانشان از پیروزى رزمندگان ایران افتاده است با خون این مردان خدا فرو نشانند؟
ایـنـک سـزاوار اسـت اصـحـاب نـظـر و اربـاب تـحـلیـل در ایـن شـرارتـهـا و جـنـایـتـهـا فـکـر کـنـنـد کـه انـگـیـزه آنـکـه در هـر پـیـروزى و دنـبـال هـر شـکـست حزب بعث آمریکایى یک جنایت بزرگ از این منافقان و منحرفان واقع مى شود، چیست . از باب بعث آمریکا یک جنایت بزرگى از این مـنـافـقـان و مـنـحـرفـان واقـع مـى شـود، چـیـسـت . از بـاب اتـفـاق نـمـى شـود بـاشـد کـه دنـبـال پـیـروزى آبـادان جـنـایـتـى واقـع و دنـبـال فـتـح بـسـتـان بـاز جـنـایـتـى و امـروز بـه دنبال فتح عظیم در غرب و شکست مفتضحانه دشمنان اسلام ، این جنایت بزرگى واقع شد.
آیا اینها همه بنا به اتفاق است یا حساب شده و دیکته شده عمل مى شود؟
آیـا مـا این بزرگان ، علما و معلمان ارزشمند را براى جبران شکست آمریکا در منطقه و صدام آمریکایى در جبهه ها از دست مى دهیم ؟ رحمت خداوند بر این مجاهدان عظیم الشاءن که شهادتشان پیروزى اسلام را بیمه مى کند ننگ و نفرت بر آمریکاى جنایتکار و دست نشاندگان و هواداران آن .
اینجانب این ضایعه بزرگ و فاجعه اسفناک را بر حضرت مهدى - ارواحنا له الفدا - و ملت شجاع ایران و اهالى معظم استان فارس و خانواده آن شهید تـسـلیـت مـى دهم و به پیشگاه مقدس پیامبر اسلام این فداکاریهاى ملت اسلام و مجاهدات قشرهاى مختلف ایران را تبریک عرض مى کنم و براى خاندان ایـن شـهـیـد پرافتخار از خداوند تعالى توفیق صبر و بردبارى و سلامت طلب مى نمایم . سلام بر مجاهدان بزرگوار اسلام و درود بر رزمندگان غرب و جنوب و تهنیت بر نیروهاى نظامى و مردمى پیروزى آفرین در جبهه غرب .
از خداوند تعالى پیروزى نهایى بشکر اسلام را بر قدرتهاى شیطانى مسئلت مى نمایم .

 

و السلام على عبادالله الصالحین
روح الله الموسوى الخمینى

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی