اما آیا واقعا همیشه میتوانیم جواب سوالاتمان را، حتی اگر در سایتی جواب خوبی برای آن داده شده بود، پیدا کنیم؟ اگر نتیجه زیاد در دسترس نباشد عمدتا نمیتوانند این کار را بکنند. پاسخ را میشود با جستجو در گوگل پیدا کرد اما به علت نادیده گرفتن چند اصل ساده موفق نمیشوند.
اگر شما هم در جست و جوی راه حل مشکل و مسائل گوناگونی که به دنبالش هستید خیلی موفق نیستید دیگر نگران نباشید. امروز با این 5 قدم خیلی ساده قدرت گوگل در جستجو را بیشتر درک خواهید کرد. این مطلب خلاصهای است از اصول اولیه search بهتر در گوگل.
گوگل نتایجی را برمیگرداند که تمام کلمات کلیدی موردنظر شما را در خود داشته باشد و عموما توجهی به ترتیب کلمات نمیکند. در گام بعد هوش جستجوی گوگل میگردد به دنبال نتایجی که بیشتر کلمات جستجوی شما را داشته باشد.
در هر حالت گوگل ( مخصوصا برای جستجوی انگلیسی ) واژههای مرتبط و مترادف کلیدواژههای شما را هم دخالت میکند. منظورم لزوما مترادف از نظر فرهنگ لغات نیست بلکه اشاره به سابقه جستجوی دیگر کاربران دارد.
اگر میخواهید نتیجه جستجوی شما بیشتر به هدف نزدیک باشد تا جایی که میتوانید باید کلمات دقیقتری انتخاب کنید و تلاش کنید کلماتی که پیدا میکنید کلمات بارزتری باشد یعنی توی هر متنی نباشد.
من خودم یک کلمه کلیدی وارد میکنم و سریعا با کلمات بعدی جستجو را دقیقتر میکنم و معمولا هم توی همین رنج 5 تا 7 کلیدواژه به جواب مناسب میرسم.
دو. از ستاره استفاده کنید
تصور کنید شما یک ایده برای جستجو دارید اما دقیقا نمیدانید از چه کلیدواژههایی باید استفاده کنید. برای این موارد میتوانید از ستاره استفاده کنید. آن وقت جای ستاره ترکیباتی از چند کلیدواژهای اولیهای که دارید قرار میگیرد. بگذارید با یک مثال شما را روشن کنم.
برای مثال cartoon * tutorials را در گوگل سرچ میکنیم. نتایجی که به دست میآید چیزهایی مثل Cartoon Character Illustration Tutorials یا Cartoon Coloring Tutorial خواهد بود و به جای ستاره از ترکیبات مناسبی برای بهتر شدن نتیجه استفاده میکند. این قضیه در سرچ انگلیسی خیلی کارآمد خواهد بود.
سه. از عبارت با ترکیبات دقیق استفاده کنید
Quotation marks برای زمانی که بخواهید یک عبارت را دقیقا جستجو کنید خیلی عالی است. مثلا شما میخواهید از نقش رسانههای اجتماعی در تجارتتان مطلع بشوید. برای این کار به جای این که سرچ کنید social media sites بهتر است سرچ کنیم “social media sites”
فرق این دو حالت در چیست؟ وقتی سرچ میکنید social media sites و از کوتیشن مارک استفاده نمیکنید گوگل الزامی نمیبیند که حتما این سه عبارت را با این ترکیب خاص بیاورد و مثلا sites media social برایش خیلی فرق نمیکنند. هر چند باز هم به خاطر هوش بالایش از ترکیب بهتر استفاده میکند.
اما وقتی میگویید “social media sites” و از کوتیشن مارک استفاده میکنید دقیقا به همین ترتیبی که میبینید جستجو میکند و تنها نتایجی را پیدا میکند که به همین ترتیب این سه کلمه کنار هم آورده شده باشند و مثلا چیزی بینشان نباشد.
هر چه به سمت جستجوهای مشکلتر میرویم این قضیه بیشتر به کمک شما میآید. خوشبختانه با توجه به هوش جستجوگر گوگل برای جستجوهای ساده کمتر نیاز به استفاده از کوتیشن مارک برای جستجوی دقیق با ترکیب خاص است. اما هنوز هم برای پیدا کردن نقل قولهای افراد مشهور کوتیشن مارک خیلی کمک میکند.
چهار. از OR و minus sign استفاده کنید
به نظر شما drupal wordpress joomla و “drupal” OR “wordpress” OR “joomla” چه فرقی با هم دارند؟ هیچ فرقی؟ اگر بگویم گوگل برای جستجوی اولی 22 میلیون و برای جستجوی دومین 2 میلیارد و 730 میلیون نتیجه پیدا میکند چطور؟
OR یک عملگر است که در اکثر زبانهای برنامهنویسی وجود دارد. OR ( حروف بزرگ باید باشند ) توی مثال بالا میگوید صفحاتی را پیدا کن که یکی از کلمات دروپال و وردپرس و جوملا را داشته باشد. اگر OR به کار نبریم میگردد صفحاتی را پیدا میکند که هر سه این کلمات درون آنها باشد و مثلا از صفحاتی که جوملا در آنها نیست صرف نظر میکند.
minus sign هم که همان منهای خودمان است. از منها استفاده استفاده میکردیم که یک چیزی را کم کنیم دیگر. این جا هم همان کاربرد را دارد.
برای مثال نام ابرمردی مثل بیل گیتس با نام مایکروسافت عجین شده است. قبلا هم نحوه کار او را خوانده بودید. اگر Bill Gates را در بخش اخبار گوگل جستجو کنیم 5690 نتیجه نشان میدهد. اما اگر به صورت ”bill gates” –Microsoft جستجو کنیم 1520 نتیجه چون نتایجی که در آنها Microsoft وجود داشت را حذف کرده است.
پنج. از عملگر site:URL استفاده کنید
گاهی پیش میآید که شما دنبال یک عبارت خاص مثلا در یک سایت خاص هستید. مثلا در یک فتحی.کام به دنبال مدیریت زمان هستید. یک راهش این است که اینجا به دنبال قسمت جستجو بگردید. اما شاید قسمت جستجوی اینجا خراب باشد. شاید هم اصلا وجود نداشته باشد! در این جور مواقع چی کار میشود کرد؟
پاسخ عملگر site ( حروف کوچک ) است. مثلا برای جستجوی مدیریت زمان میتوانیم بنویسیم site:1fathi.com مدیریت زمان و از نتیجه حیرتانگیز آن بهره ببریم! خودتان این دو صفحه را با هم مقایسه کنید :
نتیجه سرچ در گوگل – نتیجه سرچ از طریق بخش جستجو
شش. از صفحه ادونسد سرچ استفاده کنید
جستجوی پیشرفته ( Advanced Search ) چیست؟ این صفحه یک صفحه از گوگل است که خیلی راحتتر از این که شما بخواهید عملگری مثل OR را حفظ کنید آن را در اختیار شما میگذارد.
گوگل قابلیتهای جستجوی بالایی دارد. من توصیه میکنم برای سریعتر جستجو کردن (مخصوصا اگر محقق هستید ) حتما خودتان عملگرها را یاد بگیرید اما اگر احساس میکنید در کاربرد آنها ضعیف هستید از این صفحه به آدرس http://www.google.com/advanced_search استفاده کنید.
یادتان باشد اگر موقع جستجو کردن کمی فکر و تحلیل کنید آن وقت است که غول بزرگی چون گوگل در مقابل پای شما زانو خواهد زد. و البته تمرین زیاد هم مثل ذغال خوب در این زمینه بیتاثیر نخواهد بود!