وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

اگر به جای انشاءالله ، انشالله و ایشالله بگوییم گناه ندارد؟
«إن شاءالله» متشکل از سه لفظ «إن»، از حروف شرط، «شاء» فعل ماضی و «الله» که علم و اسم مستجمع جمیع صفات خداوند متعال است. معنای آن نیز، «اگر خدا خواست»، «اگر خدا بخواهد» و ... .
«إن» از حروف شرطیه است به معنای «اگر» است و بر سر جملات فعلیه در می آید و در اینجا، فعل شرط آن، «شاء» است.
«شاء» فعل ثلاثی مجرد است به معنای «خواستن»، «اراده کردن» و «مشیّت» است.
«الله» اسم جامع همه اسماء الله تبارک و تعالی است.
بنابراین در رسم الخط عربی و با دقت در الفاظ و واژگان جمله «إن شاءالله» باید گفت:
عبارت «ایشاالله» یک تعبیر محاوره ای، کوچه بازاری و عوامانه است که معنا و مفهومی هم ندارد هر چند ممکن است مقصود واقعی همان، «إن شاءالله» باشد ولی فاقد هر گونه معنا و مفهومی است که از «إن شاءالله» به دست می آید.
عبارت «انشاءالله» با توجه به رسم الخط و ادبیات عرب، به معنای «ایجاد کردن خداست» نستجیروا بالله. یعنی ما خدا را ایجاد می کنیم. چرا که این تعبیر متشکل از «انشاء» و «الله» است که «انشاء» فعل بوده و از «انشأ» «یُنشأ» «إنشاء» از باب افعال می باشد. و به معنای «ایجاد کردن، خلق نمودن، بوجود آوردن و...» است. در این صورت هر چند قصد گوینده همان مفهوم «إن شاءالله» باشد ولی نوشتاری آن، چنین مفهوم و مقصودی را نمی رساند.
بنابراین با توجه به رسم الخط و ادبیات عرب، نوشتن صحیح و درست همان «إن شاءالله» است که هم از نوشتن و نوشتار و هم از گفتار و خواندن آن، معنا و مقصود واقعی و حقیقی کلمه که همان خواست، تقدیر و اراده الهی است به دست می آید.
همانطوری که اگر کسی کلمه ی فارسی را صحیح تلفظ کند ولی در نوشتار غلط بنویسید، او را سرزنش و ملامت می کنیم در اینجا هم همین جور است که تلفظ صحیح و نوشتار درست «إن شاءالله» باید همانطوری باشد که طبق رسم الخط اصیل عربی است.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی