وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی


علی اکبر صالحی
وی افزود: در تایید سخنان دکتر صالحی باید بگویم دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای نگران آینده شغلی خود نباشند، این رشته در ایران بازار کار بسیار خوبی خواهد داشت. از طرف دیگر مطابق گلگی دکتر صالحی می‌گویم هر کسی عقیده‌ای دارد و فکر می‌کند تفکرش درست است، باید بگذاریم حرف‌ها زده شود اما نباید این انتقادات خارج از چارچوب اخلاقی مطرح شوند. شهید شهریاری همیشه به فرزندانمان می‌گفت ادب خوب است ادب خوب است ادب خوب. هر آن کس که ندارد می‌خورد چوب.

عصر امروز مراسم بزرگداشت شهدای هسته‌ای با حضور دکتر علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و معاونین این سازمان و خانواده‌ شهدای هسته‌ای در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

عالی نیوز به نقل از گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا: در ابتدای مراسم پس از خوش آمد گویی دبیر انجمن مهندسی هسته‌ای دانشگاه، دکتر عباسپور ریاست دانشگاه علوم تحقیقات درباره دانشکده هسته‌ای علمی سخنانی را ایراد کرد.

دانشکده مهندسی هسته‌ای واحد علوم و تحقیقات ایجاد می‌شود

دکتر عباسپور با درود به روان مطهر امام و شهدا و آرزوی تندرستی مقام معظم رهبری و خیر مقدم به دکتر صالحی سخنان خود را آغاز کرد و گفت: به زودی گروه مهندسی هسته‌ای دانشگاه علوم و تحقیقات به دانشکده مهندسی هسته‌ای تبدیل خواهد شد. در سال ۱۳۶۳ واحد علوم و تحقیقات شکل گرفت و اولین ساختمانی که در آن تاسیس شد همین ساختمان دانشگاه فنی مهندسی بود. این دانشگاه ۴۰ هزاردانشجو دارد که ۷۰ درصد آنان در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند. دانشگاه علوم و تحقیقات اولین دانشگاهی بود که در رشته مهندسی هسته ای مقطع دکتری را تاسیس کرد. در آن زمان دکتر افشار، دکتر پذیرنده و دکتر علی اکبرصالحی که حالا در سالن حضور دارند

عباسپور: ما جزو اولین دانشگاه‌هایی بودیم که رشته مهندسی هسته‌ای را راه اندازی کردیم. در آن زمان اساتید محدود بودند، اما ما با‌‌ همان محدودیت موجود این دانشکده را راه انداختیم و‌‌ همان زمان فارغ التحصیل‌هایمان را به عنوان هیات علمی استخدام کردیم، تعدادی از دانشجویان را برای ادامه تحصیل به روسیه فرستادیم و نهایتا این رشته با قدرت پا گرفت.
 
 

اساتید این دانشگاه بودند.

عباسپور تصریح کرد: ما جزو اولین دانشگاه‌هایی بودیم که رشته مهندسی هسته‌ای را راه اندازی کردیم. در آن زمان اساتید محدود بودند، اما ما با‌‌ همان محدودیت موجود این دانشکده را راه انداختیم و‌‌ همان زمان فارغ التحصیل‌هایمان را به عنوان هیات علمی استخدام کردیم، تعدادی از دانشجویان را برای ادامه تحصیل به روسیه فرستادیم و نهایتا این رشته با قدرت پا گرفت.

وی افزود: من به جرات می‌توانم بگویم واحد مهندسی هسته‌ای دانشگاه علوم و تحقیقات و دانشگاه شهید بهشتی فعال‌ترین دانشگاه‌ها در مهندسی هسته‌ای هستند ما حتی پا را فرا‌تر گذاشته‌ایم و در مقطع کار‌شناسی در این رشته دانشجو می‌پذیریم و همین مساله بستری مناسب برای علم هسته‌ای فراهم کرده است.

رئیس دانشگاه علوم و تحقیقات در ادامه سخنان خود با اشاره به تنها بودن دانشگاه علوم و تحقیقات در تاسیس این دانشکده افزود: در این حرکت کمک‌هایی توسط دولت به دانشگاه شریف و بهشتی می‌شد اما ما تنها بودیم و حالا من خیلی خوشحالم که دکتر صالحی با‌شناختی که از این دانشگاه دارند به کمک ما شتافتند و امیدواریم کم لطفی‌های قدیم جبران شود.

رآکتور اتمی تحقیقاتی در واحد علوم و تحقیقات ساخته می‌شود

عباسپور در ادامه گفت: در حال حاضر یک تفاهم نامه به دستور ایشان با سازمان انرژی اتمی امضا شده تا آزمایشگاه‌های هسته‌ای علوم و تحقیقات تجهیز شوند. از طرف دیگر باید خبر ساخت راکتور اتمی تحقیقاتی را در دانشکده مهندسی هسته‌ای بدهم، چرا که این دانشگاه نیازمند یک رآکتور تحقیقاتی است و خوشبختانه دکتر صالحی از نظر مالی هم قول مساعد به ما دادند.

در ادامه دکتر عباسپور با اشاره به شخصیت برجسته شهدای هسته‌ای تاکید کرد: در حال حاضر به جایگاهی رسیده‌ایم که دنیا به این جایگاه اعتقاد دارد و برای رسیدن به این جایگاه اشخاص ارزنده‌ای تقدیم جامعه هسته‌ای کشور شدند که دشمن چشم دیدن آن‌ها را ندارد. چهره‌های دانشمندی چون دکتر شهریاری و دکتر علی محمدی از شهدای هسته‌ای ما از این چهره‌ها بودند. من فکر می‌کنم کسی که شهید می‌شود از جانب خداوند انتخاب می‌شود و باید به خاطر شهادتش به خانواده‌اش تبریک گفت. ما در نظام مقدس جمهوری اسلامی به وجود این شهدا افتخار می‌کنیم.

صالحی: از ابتدای تاسیس واحد علوم و تحقیقات در خدمت اسلاف شما به عنوان استاد بودم

پس از پایان سخنان ریاست دانشگاه علوم و تحقیقات، دکتر صالحی ریاست سازمان انرژی هسته‌ای سخنان خود را با سلام به ارواح طیبه شهدا آغاز کرد و گفت: از برگزاری این مراسم از شما تشکر می‌کنم، من انتظار این همه محبت را ندارم و خود را شایسته آن نمی‌بینم. اما از اینکه در جمع عزیزانی هستم که همواره الگو بوده‌اند بسیار خرسندم. نمی‌دانم از چه بگویم که تکراری نباشد ما در کانون یکی از رشته‌های محوری حضور داریم و من این افتخار را داشتم که از ابتدای تاسیس واحد علوم و تحقیقات در خدمت اسلاف شما به عنوان استاد باشم. خاطرات خوب و خوشی از این ساختمان داریم و کارهایی که این واحد شروع کرده، حاصلش در آینده مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به طور مختصر مروری بر برنامه هسته‌ای از پیش از انقلاب تا کنون کرد و گفت: برنامه هسته‌ای از اوایل دهه ۵۰ به مفهوم یک حرکت وسیع شروع شد؛ از آن زمان تا کنون اتفاقات زیادی در این حوزه افتاده است. من معتقدم اگر ملتی اراده کند که یک حیات مستقل داشته باشد می‌تواند به این هدف برسد و شما فرزندان ملتی هستید که هر آنچه اراده کرده محقق شده است.

صالحی با اشاره به گذشت ۳۶ سال از انقلاب اسلامی تاکید کرد: در این ۳۶ سال مشکلات بسیاری را از سر گذرانده‌ایم و به دستاورد عظیمی رسیده‌ایم. فعالیت هسته‌ای ما از دهه ۵۰ با ساخت نیروگاه ۱۹ هزار مگاواتی شروع شد. بعد از وقوع انقلاب اسلامی جنگ در گرفت و برای مدتی این فعالیت متوقف شد. اوایل انقلاب مهندس تاج وزیر نیروی وقت شدند و در جلسه‌ای از ما دعوت کردند تا درباره نیروگاه بوشهر تصمیم بگیرند. اعتقاد آن‌ها این بود که این پروژه‌ها تحمیلی است و نباید ادامه پیدا کند. به پیشنهاد دکتر منتخبی قرار شد طی دو هفته بررسی کنیم که آیا حضور این نیروگاه‌ها برای کشور لازم است یا خیر؟ بنده و آقای افشار مسئول بررسی چرخه سوخت در این نیروگاه‌ها شدیم و بعد از دو هفته در جلسه‌ای که داشتیم دکتر منتخبی گفتند با توجه به گزارشها باید این راه ادامه پیدا کند. من می‌خواهم بگویم این تصمیم یک تصمیم بسیار درست بود و ما توانستیم به خود متکی باشیم. جهان باید بداند ما نمی‌خواهیم تا ابد اورانیوم را غنی کنیم، اما می‌خواهیم توانایی غنی سازی را داشته باشیم که دستمان جلوی کسی دراز نباشد.

حرکت هسته‌ای ایران برای جهانیان غیر قابل باور بود

دکتر صالحی تصریح کرد: بعد از این اتفاقات بود که یک نهضت هسته‌ای در کشور به وجود آمد. اگر بخواهیم تحول کشور‌ها را برای صنعتی شدن مد نظر قرار دهیم متوجه می‌شویم که همیشه یک حرکت باعث صنعتی شدن می‌شود یکی از عوامل مهم در صنعت ما نیز حرکت هسته‌ای بود که باعث شد زمینه خود اتکایی در کشور محقق شود. حرکت هسته‌ای ایران برای جهانیان غیر قابل باور بود و آنقدر این مساله را بزرگ کردند که حتی برای ملت خودمان نیز دشوار است که ساخت سلاح هسته‌ای را در کشور انکار کنند.

وی با ذکر این که «این سیاست ابهام ایجاد شده باعث شد ما یک کشور قدرتمند هسته‌ای باشیم» افزود: حالا هم کشور‌ها همین اشتباه را می‌کنند و چالش‌های سیاسی برای ما ایجاد می‌کنند. در مورد مذاکرات باید به شما بگویم مذاکرات با ۵+۱ به خوبی پیش می‌رود و شما باید این سوال را از خودتان بپرسید؛ چرا ۵+۱ و به خصوص امریکا آن

مذاکرات ۵+۱ به نتیجه می‌رسد و تا امروز هم خوب پیش رفته است. ممکن است در برخی مواضع طرف مذاکره کننده به اصطلاح دبه کند، اما ما هم گفته‌ایم به هر قیمتی به نتیجه نخواهیم رسید.
 
 

قدر وقت صرف مذاکره با ایران می‌کنند. وزیر خارجه امریکا طولانی‌ترین مراوده را با وزیر امور خارجه ما داشته است. این چرایی‌ها در قدرت و ظرفیت توانمندی بالقوه و بالفعل ما است. ایران نشان داده که در عرصه‌های بین المللی جایگاهی رفیع دارد و در جهت منافع انسانها کار می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی هم چنین گفت: من همیشه می‌گویم قدرتمندان دو سفره پهن کرده بودند، یک سفره برای خواص و یک سفره برای عوام. بر سفره خواص تنها ۱۰ کشور نشسته بودند و ایران اعلام کرد می‌خواهد بر سر آن سفره بنشیند و انشاءالله بر روی این سفره مستقر خواهد شد. مذاکرات ۵+۱ به نتیجه می‌رسد و تا امروز هم خوب پیش رفته است. ممکن است در برخی مواضع طرف مذاکره کننده به اصطلاح دبه کند، اما ما هم گفته‌ایم به هر قیمتی به نتیجه نخواهیم رسید. نتیجه ما با حفظ حاکمیت ملی و در چارچوبی خواهد بود که مقام معظم رهبری مشخص کرده‌اند.

با کشوری برای ساخت نیروگاه‌های کوچک در سواحل مکران به نتیجه رسیده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه به برنامه هسته‌ای آینده اشاره کرد و گفت: ما قرارداد دو نیروگاه بزرگ ۲۱۰ هزار مگاواتی را با روس‌ها منعقد کرده‌ایم و در سال جاری حرکت جدی آن آغاز می‌شود و شهرک سازی این قرارداد در بوشهر آغاز شده و در صورت به ثمر نشستن این دو نیروگاه، نیازمند بیش از ۱۳ هزار تکنسین و مهندس برای ساختن این پروژه خواهیم بود و اگر همه دانشجویان این رشته در این نیروگاه مستقر شوند، باز هم با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی ادامه داد:‌با یک کشور دیگر که اسم آن را نمی‌آورم برای ساخت نیروگاه‌های کوچک در سواحل مکران به نتیجه رسیده‌ایم تا در این نیروگاه‌ها هم آب شیرین کنیم هم به تولید برق برسیم. برای ساخت نیروگاه جدید بوشهر قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری و برای نیروگاه‌های مکران قرارداد ۲ میلیارد دلاری منعقد کرده‌ایم و باید در عرض ۱۰ سال نتیجه آن مشخص شود. آینده این صنعت روشن است و مطمئن باشید در حوزه سلامت و صنعت موفقیت‌های بزرگی خواهیم داشت در بعد سلامت درصدد ساخت بزرگ‌ترین بیمارستان تخصصی هسته‌ای جامع هستیم این بیمارستان پر هزینه خواهد بود و نمونه سازی بزرگی برای هسته‌ای کردن دیگر بیمارستان‌ها است.

دکتر صالحی اضافه کرد: در بعد چرخه سوخت هم خبرهای خوبی داریم همواره این تصور بود که ایران در مورد مواد اولیه سوخت و اورانیوم فقیر است این مساله تا چند سال پیش وجودداشت اما در برهه اخیر به نتایج خوبی رسیده‌ایم و دیگر در مورد مواد اولیه سوخت فقیر نیستیم.

رییس سازمان انرژی اتمی در پایان با گلایه از «کسانی که نظرات و انتقادات خود را با دشمنی اعلام می‌کنند» تصریح کرد: گفته می‌شود در عالم سیاست طرف مقابل را عصبانی کن و تو دست بالا را بگیر؛ می‌خواهم بگویم اختلاف نظر به مفهوم دشمنی نیست. اما عده‌ای تحت عناوین دانشمند و دانشجو خارج از ادب و بر خلاف منافع ملی کار می‌کنند. یک تذکر برادرانه به آن‌ها می‌دهم که هر چه بی‌ادبی کنی به خودت بر می‌گردد ما با سخن حق جدل نداریم؛ حق را با زیبایی عرضه بدار و اگر ناحق است در باره‌اش فکر کن.

رونمایی از کتاب شهید علی محمدی

به گزارش آنا، پس از پایان سخنرانی دکتر صالحی از کتاب ترجمه شده توسط شهید علی محمدی با عنوان مکانیک کوانتومی مدرن رونمایی شد.

پس از این رونمایی دکتر قاسمی همسر شهید شهریاری چند نکته را در باب مساله هسته‌ای اظهار کرده و گفت: به

همسر شهید شهریاری: در تایید سخنان دکتر صالحی باید بگویم دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای نگران آینده شغلی خود نباشند، این رشته در ایران بازار کار بسیار خوبی خواهد داشت
 
 

زعم خودم اعتقاد دارم اگر در برنامه هسته‌ای به اینجا رسیده‌ایم نباید فراموش کنیم این‌ها حاصل زحمات پیوسته عزیزان ما در قبل و بعد از انقلاب اسلامی بود. اگر تیم مذاکره کننده ما با افتخار می‌گوید می‌توانیم غنی سازی کنیم این توانایی حاصل تلاش دانشجویان و دانشمندان پیشین تا به حال است. فکر می‌کنم دور از انصاف است که زحمات آن‌ها را نادیده بگیریم.

وی افزود: در تایید سخنان دکتر صالحی باید بگویم دانشجویان رشته مهندسی هسته‌ای نگران آینده شغلی خود نباشند، این رشته در ایران بازار کار بسیار خوبی خواهد داشت. از طرف دیگر مطابق گلگی دکتر صالحی می‌گویم هر کسی عقیده‌ای دارد و فکر می‌کند تفکرش درست است، باید بگذاریم حرف‌ها زده شود اما نباید این انتقادات خارج از چارچوب اخلاقی مطرح شوند. شهید شهریاری همیشه به فرزندانمان می‌گفت ادب خوب است ادب خوب است ادب خوب. هر آن کس که ندارد می‌خورد چوب.

در ادامه مراسم بزرگداشت شهدای هسته‌ای، همسر شهید علی محمدی توضیحاتی کوتاه درباره کتاب رونمایی شده از این شهید ارائه کرده و گفت: این کتاب توسط همسرم و دکتر مشفق ترجمه شده است. کتابهای علمی که ترجمه می‌شوند باید به طور دائم به روز شوند و دکتر مشفق تصمیم گرفته‌اند دوباره این کتاب را ویراستاری کنند و با این کار لطف را به همسر من تمام کردند. از شما می‌خواهم مطالعه کنید کتاب بخوانید و به یکدیگر کتاب هدیه بدهید.

پس از سخنرانی همسران شهدای هسته‌ای، مراسم با اجرای موسیقی توسط حامد زمانی به پایان رسید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی