عالی نیوز به نقل از رهروان ولایت ـ دختری بدحجاب که مانتویی تنگ و کوتاه پوشیده بود و موهایش را بیرون از روسری ریخته بود، خودش را به خانم دکتر رساند، دکتر که با رعایت حجاب، وقار و مهربانیش دو چندان شده بود، او را معاینه کرد، بعد از تجویز دارو، با زبانی خوش و سرشار از محبت و دلسوزی دختر را به حجاب و پوشش مناسب دعوت کرد.
من که از این عمل بسیار مفید و سازنده خانم دکتر خوشحال شده بودم با کمال ادب و احترام از ایشان تشکر کردم، و لحظاتی را به پای دغدغههایش نشستم، ایشان میگفتند: من علاوه بر طبابت جسمی، نسبت به بیماریهای روحی و اخلاقی نیز حساس هستم و آنها را امر به معروف و نهی از منکر میکنم.
خانم دکتر که با رعایت حجاب، وقار و شخصیت بسیار بالایی پیدا کرده بود میگفت: دعوت دیگران به سوی معارف دین و دستورات خداوند سبحان از معالجه جسم آنها نیز مهمتر است؛ چرا که زنده کردن دل انسانی و هدایت او حتی از تابش نور خورشید نیز بالاتر و مفیدتر است، همان گونه که رسول خدا خطاب به امیر المومنین میفرماید:
«ای علی، با هیچ کس جنگ نکن تا این که او را به اسلام دعوت کنی و به خدا سوگند اگر یک نفر به دست تو هدایت شود، برای تو بهتر از آن چیزی است که خورشید برآن میتابد، در حالی که ولایت تو را پذیرفته باشد.» [1]
خانم دکتر که علاوه بر تخصص پزشکی و تجویز دارو در زمینههای دینی مطالعات بسیار خوبی انجام داده بود در توضیح روایت فوق میگفت: هیچ نعمتى برتر از نعمت هدایت نیست، و هیچ خدمتى برتر از اعطاء این نعمت به انسانها نمىباشد، و به همین دلیل، پاداش این کار، برترین پاداشها است؛ چرا که خداوند نجات یک انسان از مرگ یا گمراهی را نجات همه انسانها میداند و میفرماید:
ُ «...مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعاً..." [مائده آیه 32] هر کس، انسانى را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روى زمین بکشد، چنان است که گویى همه انسانها را کشته و هر کس، انسانى را از مرگ رهایى بخشد، چنان است که گویى همه مردم را زنده کرده است»
آیه فوق گرچه مفهوم ظاهرش مرگ و حیات مادى است، اما از آن مهمتر مرگ و حیات معنوى یعنى گمراه ساختن یک نفر یا نجات او از گمراهى است. کسى از امام صادق علیهالسلام تفسیر این آیه را پرسید، امام فرمود:
«یعنی منظور از" کشتن" و" نجات از مرگ" که در آیه آمده نجات از آتشسوزى یا غرقاب و مانند آن است!؟ سپس امام سکوت کرد و بعد فرمود: تاویلِ اعظم و مفهومِ بزرگتر آیه این است که دیگرى را دعوت به سوى راه حق یا باطل کند و او دعوتش را بپذیرد»[2]
خانم دکتر که خود با رعایت حجاب دستور خداوند را عمل کرده بود و فواید آن را به خوبی لمس کرده بود، علاقه شدیدی به هدایت و راهنمایی مردم به سمت دستور خداوند داشت و میگفت: بدترین دردی که یک جامعه را به سمت انحراف و سقوط میکشاند ترک امر به معروف و نهی از منکر است که بلاهای آسمانی و زمینی را به همراه خواهد داشت، همان گونه که پیامبر خدا میفرماید:
«مردم همواره به سلامت و خوبی به سر خواهند برد تا وقتی که امر به معروف و نهی از منکر را به پا دارند و با همدیگر به نیکی و تقوا کمک کنند، اما آنگاه که چنین نکنند و امر به معروف و نهی از منکر را ترک کنند، برکات از میانشان برداشته میشود و برخی به برخی دیگر چیره میگردد که یاوری در آسمان و زمین ندارند و دستشان از همه جا کوتاه است.»[3]
در این لحظات بود که به حالش غبطه خوردم و با خود گفتم: ای کاش همه پزشکان و دیگر حرفههای اثر گذار در جامعه این گونه ارق دینی داشتند و در راه اعتلای فرهنگ ناب اسلامی تلاش میکردند و با امر به معروف و نهی از منکر به مقامی میرسیدند که انبیا و شهدا به آنها غبطه میخوردند همان گونه که پیامبر خدا میفرماید:
«آیا شما را از کسانی خبر دهم که نه انبیا و نه شهدا هستند ولی مردم، انبیا و شهدا به مقام و مرتبت و جایگاه آنان در پیش خدا که بر منبرهایی از نور هستند غبطه میخورند؟ سؤال شد: ای رسول خدا، آنان چه کسانی هستنند؟ پیامبر فرمود: آنان کسانی هستند که بندگان خدا را محبوب خدا و خدا را محبوب بندگانش میگردانند.
سؤال شد: معنای محبوب گردانیدن خدا در پیش بندگانش معلوم است اما چگونه بندگان خدا را محبوب خدا میگردانند؟ پیامبردر جواب فرموند: به چیزی که خداوند متعال دوست دارد دعوت میکنند و از چیزی که خداوند متعال بدش میآید نهی میکنند، پس هنگامی که بندگان خدا او را اطاعت میکنند محبوب خدا میگردند و خداوند متعال آنان را دوست میدارد» [4]
امید است همه ما دست به دست هم بدهیم و با دلسوزی هم نوعان خود را به سمت راه هدایت و بندگی خدا دعوت کنیم..ان شاءالله
------------------------------
پی نوشت ها:
[1]. «قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع بَعَثَنِی رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى الْیَمَنِ فَقَالَ یَا عَلِیُّ لَا تُقَاتِلَنَّ أَحَداً حَتَّى تَدْعُوَهُ إِلَى الْإِسْلَامِ- وَ ایْمُ اللَّهِ لَأَنْ یَهْدِیَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى یَدَیْکَ رَجُلًا خَیْرٌ لَکَ مِمَّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمْسُ وَ غَرَبَتْ وَ لَکَ وَلَاؤُهُ یَا عَلِی» [وسائل الشیعه ج 15 ص 43]
[2]. «من حرق او غرق- ثم سکت- ثم قال تاویلها الاعظم ان دعاها فاستجاب له» [بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج71، ص: 405]
[3]. «لَایَزَالُ امتی بِخَیْرٍ مَا أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ تَعَاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ وَ التَّقْوَی فَإِذَا لَمْ یَفْعَلُوا ذَالِکَ نُزِعَتْ مِنْهُمُ الْبَرَکَاتُ وَ سُلِّطَ بَعْضُهُمْ عَلَی بَعْضٍ وَ لَمْ یَکُنْ لَهُمْ نَاصِرٌ فِی الْأَرْضِ وَ لَا فِیالسَّمَاءِ» [تفصیل وسائل الشیعة إلى تحصیل مسائل الشریعة، ج16، ص: 124]
[4]. «قَالَ النَّبِیُّ ص أَ لَا أُحَدِّثُکُمْ عَنْ أَقْوَامٍ لَیْسُوا بِأَنْبِیَاءَ وَ لَا شُهَدَاءَ یَغْبِطُهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ الْأَنْبِیَاءُ وَ الشُّهَدَاءُ بِمَنَازِلِهِمْ مِنَ اللَّهِ عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ «1» فَقِیلَ مَنْ هُمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ هُمُ الَّذِینَ یُحَبِّبُونَ عِبَادَ اللَّهِ إِلَى اللَّهِ وَ یُحَبِّبُونَ عِبَادَ اللَّهِ إِلَیَّ قَالَ یَأْمُرُونَهُمْ بِمَا یُحِبُّ اللَّهُ وَ یَنْهَوْنَهُمْ عَمَّا یَکْرَهُ اللَّهُ فَإِذَا أَطَاعُوهُمْ أَحَبَّهُمُ اللَّه» [بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج2، ص: 25]