وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

حرف و حدیث‌های زیادی برای آخرین انتخابات هیئت‌رییسه مجلس نهم مطرح است؛ آمدن دولت یازدهم باعث شد تا آرایش سیاسی مجلس به هم بخورد که انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس هم یکی از آنهاست.

گفتارنیو ز/ ۷خرداد سالروز افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۵۹ است و بر این اساس، هر دوره جدید قوه مقننه و انتخابات سالانه هیئت‌رئیسه مجلس نیز اگر با تعطیلات مصادف نشود در این تاریخ آغاز می‌شود.
عالی نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران: در ماده ۱۴ آیین‌نامه داخلی مجلس نیز اشاره شده که اعضای هیئت‌رییسه دائم که مرکب از رییس، دو نایب‌رییس، شش‌دبیر و سه ناظر هستند، برای یک‌سال انتخاب می‌‏شوند و مبنای تجدید انتخابات سالانه، سالروز انتخابات هیئت رییسه قبلی است.
چینش هیئت‌رئیسه مجلس در پرده آخر
انتخابات هیئت‌رئیسه دائم سال اول مجلس نهم نیز در روز سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ برگزار شد و «علی لاریجانی» با کسب ۱۷۷رأی توانست اکثریت آرای نمایندگان را به دست آورد. «محمدحسن ابوترابی‌فرد» و «محمدرضا باهنر» نیز به ترتیب برای نواب هیئت‌رئیسه دائم نهاد قانونگذاری انتخاب شدند.
انتخابات هیئت‌رئیسه سال دوم مجلس نهم هم طبق روال هر ساله، سه‌شنبه ۷ خرداد برگزار شد و نمایندگان سکان مجلس را به دست اعضای برگزیده خود دادند. لاریجانی مجددا با افزایش چشمگیر تعداد آرا نسبت به سال قبل به ریاست مجلس انتخاب شد و ابوترابی‌فرد و باهنر به عنوان نواب رییس انتخاب شدند.
/////////////////////
انتخابات هیئت‌رئیسه سال سوم مجلس نهم، یکشنبه ۴ خرداد برگزار شد؛ لاریجانی مجددا با ۱۸۷ رای توانست اکثریت آرای نمایندگان را به دست آورد. و ابوترابی‌فرد و باهنر به عنوان نواب رییس انتخاب شدند.
با این وجود، هر ساله در صحن مجلس برای انتخاب یک رئیس، ۲ نایب رئیس، شش دبیر و سه ناظر شاهد برگزاری انتخابات هستیم.
حرف و حدیث‌های زیادی برای آخرین انتخابات هیئت‌رییسه مجلس نهم مطرح است؛ آمدن دولت یازدهم باعث شد تا آرایش سیاسی مجلس بر هم‌زده شود که انتخابات هیئت‌رییسه مجلس هم یکی از آنهاست.
انتخابات امسال هیئت‌رئیسه مجلس به‌عنوان انتخابات آخرین سال فعالیت مجلس نهم خواهد بود؛ «حداد عادل» از سال ٩١ قید رقابت بر سر کرسی ریاست مجلس را زده، بنابراین کار لاریجانی برای حفظ جایگاهش آسان شده و به نظر می‌رسد که این بار نیز «علی لاریجانی» در این انتخابات بدون تجربه رقابتی سخت، بتواند رای اکثریت مجلس را کسب کند، جدال اصلی بر سر کرسی‌های نواب خواهد بود؛ نوابی که جایگاه‌شان هم در فراکسیون اصولگرایان خواهان زیادی دارد و هم در فراکسیون رهروان ولایت.
/////////////////////
با این حال دو فراکسیون اصلی مجلس شورای اسلامی هنوز جلسات رسمی خود را برای شناسایی نامزد‌هایشان در این انتخابات تشکیل نداده‌اند. اما نامزدهای حضور در ترکیب هیئت رییسه منتظر برگزاری جلسات نیستند و رایزنی‌های اولیه را از حالا کلید زده‌اند.
باهنر روی صندلی‌ نشسته است که شاید حفظش برای وی در سال پایانی مجلس نهم، بیش از گذشته زحمت داشته باشد. یک سال پیش و با رأی ضعیف رهروانی‌ها در جلسه داخلی‌شان به باهنر، حتی تا آستانه حذف از لیست نامزدهای نهایی هم پیش رفت. آن زمان در رأی‌گیری داخل فراکسیون تنها کنار کشیدن «غلامرضا تاجگردون»، باعث شد تا باهنر‌ نامزد فراکسیون رهروان به صحن علنی معرفی شود.
در انتخابات هیئت‌رئیسه سال گذشته «محمد حسن ابوترابی فرد»، «محمدرضا باهنر» و «الیاس نادران» سه نامزد برای تصدی نواب رئیس معرفی شدند و باهنر تنها با اختلاف ۱۰ رای توانست نادران را پشت سرگذارد و صندلی خود را در هیئت‌رئیسه حفظ کند، اما گویا امسال هم باهنر رقیب جدی‌تری در فراکسیون دارد و بر اساس شنیده‌ها، «کاظم جلالی»، رقیب بعدی باهنر خواهد بود.
/////////////////////
این موضوعی است که از سوی برخی از نمایندگان مجلس مطرح شده ‌و نام جلالی را به سمت کاندیدای نواب رئیس مطرح می‌کنند.
اما به جز کرسی‌های نواب رییس، ٩ جایگاه دیگر هیئت رییسه هم برای دو فراکسیون و خصوصا رهروانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. آن‌ها هر چند روی کاغذ طیف اکثریت مجلس محسوب می‌شوند، با این حال سال گذشته یکی از کرسی‌های خودشان را به رقیبی که نام اقلیت را دنبال خود می‌کشد، واگذار کردند.
امسال در آستانه کلید خوردن ائتلاف‌های انتخاباتی، بازپس گرفتن همین یک کرسی برای رهروانی‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. با این حال هنوز برای رقابت بر سر کرسی‌های دبیران و کارپردازان هیئت‌رییسه اسم‌های جدی در مجلس مطرح نشده‌اند.
هر چند برخی نمایندگان تایید کرده‌اند که رایزنی‌هایی را برای حضور در این انتخابات آغاز کرده‌اند اما طی روزهای آینده باید منتظر شنیدن نام‌هایی نامزدهای دو فراکسیون مجلس باشیم.
 «ضرغام صادقی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در مورد برگزاری آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس نهم به باشگاه خبرنگاران، گفت: آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس نهم سه‌شنبه ۵ خرداد ماه برگزار خواهد شد.
چینش هیئت‌رئیسه مجلس در «پرده آخر»
وی افزود: طبق روال سال‌های گذشته فراکسیون مجلس شورای اسلامی براساس رقابت‌هایی که در داخل فراکسیون‌های خود دارند، لیست انتخابی خود را در صحن علنی مطرح می‌کنند، همچنین برخی از نمایندگان نیز به صورت انفرادی برای رقابت در این مهم شرکت می‌کنند.
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: به نظر می‌رسد فضایی که در حال حاضر در مجلس وجود دارد که دو فراکسیون اصول‌گرایان و رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی با دیدگاه نزدیکتر بهم عمل کند.
وی ادامه داد: امسال سال همدلی و همزبانی و دولت و ملت است مجلس نیز در این زمینه علاقمند بوده که گام‌های مثبتی برداشته شود و سعی می‌کند که در یک فضای تفاهم با اشتراکات و همراهی انتخابات هیئت رئیسه سال پایانی مجلس نهم را برگزار کند.
نماینده مردم شیراز در پایان خاطر نشان کرد: دیدگاه اکثر مجلس شورای اسلامی این است که فضای تفاهمی میان دو فراکسیون اصول‌گرایان و رهروان ولایت بیش از پیش باشد.
گزارش از سارا عینی
باشگاه خبرنگاران

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی