وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

حکم خوردن گوشت اسب,حکم خوردن گوشت اسب چیست,آشنایی با حکم خوردن گوشت اسب
وبگاه عالی نیوز به نقل از بیتوته، از نظر اسلام خوردن بعضی مواد غذایی مکروه و یا حرام می باشد. این مواد غذایی و خوراکی ها برای بدن عوارض و مضراتی دارد که خوردن آن ها اصلا توصیه نمی شود. در شیعه خوردن گوشت جانورانی مانند اسب، قاطر و خر حرام نیست؛ بلکه مکروه است..

گوشت اسب فراورده ای غذایی است که از اسب به دست می آید. شاید خوردن گوشت اسب در کشور ما عجیب باشد ولی این گوشت به همراه گوشت خر بیشتر در ساندویچ ها و سایر غذا ها مصرف می شود.

 

در چند کشور جهان به ویژه در آسیای میانه گوشت اسب رایج ترین گوشت مصرفی مردم است. با این حال، در بسیاری از کشورهای دیگر نیز مانند کشورهای قاره اروپا، آمریکای جنوبی و آسیا این نوع گوشت مصرف می شود. در هشت کشوری که بیشترین تولید گوشت اسب را دارند، سالانه حدود چهار میلیون رأس اسب کشتار می شود. این گوشت چربی اندک و پروتئین فراوان دارد و به خاطر داشتن گلیکوژن کمی شیرین است.

 

ایتالیایی ها سالانه 900 گرم گوشت اسب می خورند و در کشورهایی نظیر هلند و بلژیک و فرانسه و سوئیس شما می توانید این گوشت را از سوپر مارکت ها بخرید.

 

در اسلام از اصطلاح حرام گوشت به کار برده می شود؛ حرام گوشت به گوشت هایی گفته می شود که خوردن آن ها حرام است و نباید مصرف شوند.

 

– حکم خوردن گوشت اسب در مذهب امامیه: خوردن گوشت اسب، قاطر و خر اهلی کراهت دارد و چهارپایانی که سیرابی نداشته باشند (گیاهخوار و نشخوارکننده نباشند) حرام گوشت هستند.

 

– حکم خوردن گوشت اسب در مذهب شافعی: در فقه شافعی خوردن گوشت اسب نیز حلال است.

 

– حکم خوردن گوشت اسب در مذهب حنفی: در فقه حنفی خوردن گوشت اسب مکروه است.

– حکم خوردن گوشت اسب در مذهب حنبلی: در فقه حنبلی خوردن گوشت اسب حلال است.

 

– حکم خوردن گوشت اسب در مذهب مالکی: در فقه مالکی خوردن گوشت اسب حلال است.

 نظر مراجع درباره حکم خوردن گوشت اسب,احکام خوردن گوشت اسب,خوردن گوشت اسب چه حکمی دارد

آیا خوردن گوشت اسب حرام است ؟

 

در مذهب شیعه گوشت جانورانی مانند اسب، خر و قاطر حرام نیست بلکه مکروه است.

 

در قرآن کریم می خوانیم: «وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ فِیها دِفْ‏ءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْکُلُونَ» و نیز «وَ الْخَیْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَمِیرَ لِتَرْکَبُوها وَ زِینَهً وَ یَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ».

 

«و چارپایان را برای شما آفرید که برای شما (پوست) آنها گرما و سودهای دیگر هست، و هم از آنها می خورید» و «اسبان و استران و درازگوشان را (آفرید) تا بر آنها سوار شوید و مایه تجمل نیز هست، و نیز چیزهایی که شما نمی دانید آفرید.»

 

طبق روایتی که از امام صادق ـ علیه السلام ـ نقل شده: أنعام اشاره به گاو و گوسفند و شتر است که برای خوردن آفریده شده اند و اسب و قاطر و الاغ برای سوار شدن.

احکام خوردن گوشت اسب, آشنایی با احکام خوردن گوشت اسب, خوردن گوشت اسب چه احکامی دارد

احکام خوردن گوشت اسب

 

مسأله 2631 : خوردن گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه است و اگر کسى با آنها نزدیکى (وطی) نماید حرام مى شوند و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جای دیگر بفروشند ؟

 

• آیت الله اراکى : و باید قیمت آن را به عنوان غرامت به صاحب آنها بپردازند.

• آیت الله خوئى، گلپایگانى، تبریزى، صافى، نورى : خود و نسلشان حرام مى شوند و بول و سرگین آنها نجس مى شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جاى دیگر بفروشند و بر وطى‌کننده لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد.

 • آیت الله سیستانى : گوشت آنها حرام می شود و همچنین شیر آنها و نسل بعد از وطى آنها بنابر احتیاط واجب، بول و سرگین آنها نجس می شود و باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جاى دیگر بفروشند و بر واطى اگر صاحبش نباشد، لازم است قیمتش را به صاحبش بدهد و پولى که از فروشش بدست مى آید براى واطى است.

 • آیت الله فاضل : مسأله از چهار پایان اهلى، گوشت شتر و گاو و گوسفند حلال و گوشت اسب و قاطر و الاغ کراهت دارد و از حیوانات بیابانى و وحشى، گوشت آهو و گوزن و گاو وحشى و قوچ و بز کوهى و گورخر حلال است.

 • آیت الله زنجانى : حرام نمى شوند اما باید آنها را از شهر بیرون ببرند و در جاى دیگرى که وضعیت این حیوان را نمى دانند بفروشند. با عمل زشت وطى، حیوان از ملک مالکش خارج نمى شود، بلکه نزدیکى کننده که مالک حیوان نیست، باید هر مقدارى که در اثر بیرون بردن و فروختن این حیوان به مالک ضرر زده است، جبران نماید.

 • آیت الله مکارم شیرازی : مسأله گوشت گاو و گوسفند و شتر اهلى و همچنین گاو و گوسفند و بز و خر وحشى و آهو حلال است، اما گوشت اسب و قاطر و الاغ مکروه مى باشد؛حیوانات درنده عموماً، همچنین فیل و خرگوش و حشرات، گوشتشان حرام است.

 گردآوری: بخش مذهبی بیتوته

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی