مسجد بابری هند در سال 1528م به فرمان ظهیر الدین محمد بابر، مؤسس سلسله تیموریان در شبه قاره هند بر روی تپه ای در شهر فیض آباد ساخته شد و از آن پس به مسجد بابری شهرت یافت. پس از گذشت سه قرن، در سال 1855م یک مقام انگلیسی به نام اچ. آر. نویل هنگام ثبت اسناد ناحیه ای که مسجد بابری در آن واقع بود، عمداً و به غلط در دفتر ثبت نوشت که مسجد بابری بر ویرانه های یک بتکده هندوها به نام معبد رام ساخته شده است. همین مسئله منشاء فتنه ها و اختلافات بسیار بین مسلمانان و هندوها در شبه قاره هند گردید. پس از جدایی پاکستان از هند، در سراسر هند، تبلیغات گسترده ای بر ضد مسلمانان آغاز شد و عدهای از هندوهای افراطی با نصب بُت رام در مقام محراب مسجد، در واقع به ساحَتِ مقدس مسجد تجاوز کردند. از این رو دادستان منطقه در سال 1950م دستور تعطیلی مسجد را صادر نمود و مسجد بابری به مدت 35 سال به تعطیلی کشیده شد تا اینکه در سال 1985م در اختیار هندوها قرار گرفت. در سال 1987م، به منظور وحدت مسلمانان برای باز پس گرفتن مسجد، کمیته ای مرکب از سران شیعه و سنی تشکیل شد و این کمیته در اولین سالگرد اشغال مسجد اعتصاب سراسری و راهپیمایی معترضانه مسلمانان را به این عمل غیر اصولی سازمان داد. پس از چندی با برانگیخته شدن احساسات هندوان نسبت به این مسئله، درگیریهای خونین جدیدی میان هندوان و مسلمانان روی داد و هندوها اعلام کردند که به هیچ قیمت از ادامه عملیات ساخت معبد رام دست برنخواهند داشت. در تابستان 1992م، دولت ایالتی با تصرف کلیه زمینهای وقفی اطراف مسجد، به ساختن دیواری پیرامون آن اقدام کرد و دولت هند نیز برای بررسی بحران مسجد بابری، اجلاس همبستگی ملی را تشکیل داد. اما در ششم دسامبر 1992م هندوهای افراطی بدون حضور محسوس نیروهای انتظامی، مسجد را ویران کردند. این حادثه موجب درگیریهای خونین بین مسلمانان و هندوها شد که در طی آن، شمار بسیاری از مسلمانان جان خود را از دست دادند. هر چند این امر خشم و انزجار مسلمانان را برانگیخت، از آن زمان تا کنون، ادعاهای هندوها درباره مکان مسجد بابری برای ساخت بتکده و مخالفت مسلمانان با این موضوع، یکی از عوامل درگیری مسلمانان و هندوها و یکی از مشکلات سیاستمداران هند بوده است. پس از واقعه تخریب مسجد بابری، محور قومی گرایی هندویی از هم فرو پاشید و مسئله احداث معبد رام در محل مسجد تخریب شده به عنوان موضوعی بحث انگیز و حل ناشدنی همچنان ادامه دارد. اما بر هویت مذهبی مسلمانان هند، از شمال تا جنوب تأثیر مستقیمی نهاد و انگیزه ای برای بیداری آنها شد تا اختلافات فرهنگی، زبانی و منطقه ای خود را کنار بگذارند. لازم به ذکر است که یک سال پس از تخریب مسجد بابری، دادگاه عالی هند با درخواست هندوها مبنی بر ایجاد معبد در کنار زمین مسجد، مخالفت کرد.