وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

قم -  ایرنا – افشاگری چهره دست نشاندگان استکبار جهانی با سخنرانی کوبنده امام راحل قیام 15 خرداد را رقم زد قیامی که جرقه صدورانقلابی آن به مردمان آزادی خواه را امروز در جهان شعله ور ساخت.

عالی نیوز به نقل از گزارش ایرنا، با شدت گرفتن ستم های نظام سیاسی دیکتاتوری حکومت پهلوی و استعمار و استثمار غرب در گرفتن آزادی ها و استقلال یک کشور باعث شد تا مردی روحانی با حمایت های مردم در مقابل استکبار و استبداد بایستد.

امام خمینی در 13 خرداد ماه سال 1342 با سخنان کوبنده و افشا گرانه، در مدرسه فیضیه علیه اسرائیل و رژیم شاهنشاهی را پیش از پیش نزد مردم تحقیر و رسوا کرد و این اقدام امام باعث شد تا صبر رژیم شاهنشاهی لبریز شود و ایشان را در 15 خردادماه دستگیر کنند.

در پی انتشار خبر دستگیری امام، مردم متدین قم، تهران، ورامین، مشهد و شیراز در اعتراض به این اقدام با شعار یا مرگ یا خمینی و شعارهایی بر ضد شاه دست به راهپیمایی زدند.

بسیاری از مردم قم، به منزل امام در قم رفتند و به اتفاق فرزندش حاج آقا مصطفی به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت کردند صحن مطهر و خیابانهای اطراف، لبریز از جمعیتی شد که شعار 'یامرگ یا خمینی' را با سر داده بودند همچنین در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بیانیه هایی، خواستار آزادی فوری حضرت امام (ره )شدند.

نقش مردم قم در حمایت و تبعیت از روحانیت و رهبری امام خمینی در حادثه 15 خرداد رقم خورد و جرقه این قیام از قم مهد ام القرای جهان اسلام زده شد و مردم متدین قم تا پیروزی انقلاب اسلامی لحظه ای از پای ننشستند.

مردم متعرض با گلوله های اسلحه ماموران نظامی که در نقاط مرکزی و حساس شهر مستقر بودند روبرو شدند و بسیاری از مردان انقلابی در این حادثه به شهادت رسیدند همچنین قتل عام دهقانان کفن پوش ورامین که در پشتیبانی از امام راهی تهران شده بودند از بدترین حوادث تاریخی در رژیم شاهنشاهی بود.

کشتار مردم در قیام 15 خرداد، چهره مزدورانه شاه را به تمام مردم و جهانیان نشان داد و این قیام آغاز نهضت بازگشت به خویشتن در کشور شد از آن پس انجمن های اسلامی در نقاط مختلف پدید آ مدند و جو غیر اسلامی در دانشگاهها و دیگر مجامع به آرامی شکسته شد.

ارائه پی در پی طرحها و لوایح غیر اسلامی و دین ستیزانه، اسلام ستیزی رژیم و کم رنگ کردن آموزه ها و دستورات دینی، ایجاد فشار و اختناق و تحولات آمرانه، نادیده گرفتن مرجعیت و قدرت رهبری دینی، هتک احترام مرجعیت؛ به خصوص امام خمینی (با دستگیری ایشان)، ترویج تدریجی و آرام ارزشهای غربی برای به حاشیه راندن دی، قبضه مطلق قدرت و نادیده گرفتن نظرات روحانیون و مردم، سرکوبی شدید اعتراضات مردمی از جمله حمله ددمنشانه به فیضیه مهمترین زمینه به وجود آوردن قیام 15 خرداد بود.

جریان 15 خرداد هر چند ظاهرا با سرکوب خونین به نفع شاه تمام شد اما در حقیقت ماهیت رژیم ستمشاهی را بیش از پیش برای همگان آشکار کرد و نقطه آغازی برای توفان عظیم انقلاب اسلامی گردید که ظرف 15 سال با مجاهدت و ایثار و جانبازی عده زیادی از حق طلبان و مجاهدان راه خدا به پیروزی رسید و تاروپود رژیمی که اقتدار خود را در وابستگی به ابرقدرت ها و نیروی نظامی می دانست را از هم گسست.

این قیام آشکار شدن ماهیت ضد اسلامی شاه، تقویت روحیه دینی و دفاع مذهبی مردم، افزایش رشد سیاسی روحانیت و توده های مردم، قرار گرفتن علما و مراجع در سطح رهبری و پیشتازان نهضت، تعمیق پیوند روحانیت با اقشار مختلف بخصوص دانشجویان، الگو قرار گرفتن مذهب برای مبارزه (اسلامی تر شدن انقلاب)، شکل گیری جدی اندیشه براندازی رژیم و رشد آگاهی و تفکر انقلابی مردم را رقم زد.

مبارزه پیگیر و مقاومت خستگی ناپذیر ملت ایران، از سال 42 تا 57 که به انقلابی اسلامی کشیده شد ریشه در قیام خونین پانزده خرداد داشت و برگرفته از جانبازی های زنان و مردان قهرمان آن روز تاریخی بود.





**قیام 15 خرداد معرفی اسلام است

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قیام 15 خرداد معرفی اسلام است گفت: تا قبل از قیام 15 خرداد کشور حکومت اسلامی نداشت و این قیام بود که منجر به تشکیل حکومت اسلامی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی شد.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان افزود: جرقه های انقلاب اسلامی از قیام 15 خرداد رقم خورد اسلام در قالب یک نظام سیاسی و حکومتی به جهانیان معرفی شد .

وی ادامه داد: این قیام بود که باعث به ثمر نشستن انقلاب و همصدایی مردم لایت مدار در تبعیت از ولی فقیه به صحنه نمایش درآمد و بعد از گذشت زمان رژیم شاهنشاهی سقوط کرد و به جای آن حکومت اسلامی با رهبری ولی فقیه در کشورمان رقم خورد.



**پیام قیام 15 خرداد وحدت بین روحانی و مردم است

غرویان با بیان اینکه پیام 15 خرداد پیوند و وحدت بین روحانیت و مردم است گفت: روحانیت با اتکا به مردم و ملت در پرتو ارتباط با روحانیت منشا تحولات بزرگی شدند و در طول تاریخ حماسه آفرینی های مردم در حمایت از روحانیون به چشم می خورد.

وی افزود: امام خمینی یک روحانی مبارز بود که هرگز خود را از مردم جدا نمی ساخت و مردم با اینکه امام خمینی به کشور دیگری تبعید شده بود از راه دور به ندای آزادی خواهی ایشان لبیک گفتند و او رادر رسیدن به اهداف اسلامی قیام همراهی ساختند.

وی بیان داشت: امام راحل در پرتو قیام 15 خرداد به جهانیان نشان داد که دین از سیاست جدا نیست و یک روحانی می تواند با حمایت های مردمی دست به انقلابی سازنده بزند.



**قیام 15 خرداد سرفصل نهضت جمهوری اسلامی است

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم با بیان اینکه قیام 15 خرداد سرفصل نهضت جمهوری اسلامی است گفت: قیام 15 خرداد روزی است که امت و امام با اتحاد یکدیگر در مقابل طاغوت صف آرایی کردند و این صوت امام بود که در فیضیه به باورهای دینی و اجتماعی مردم تحکیم بخشید.

حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی افزود: امام خمینی فقیهی مبارز بود که برای دفاع از ارزش های اسلامی ایران همراه با این ملت فهیم و بزرگ این نظام جمهوری اسلامی را رقم زد از این رو نقطه عطف انقلاب اسلامی و آزادگی در قیم 15 خرداد تبلور یافت.

وی ادامه داد: زن و مرد دوشادوش روحانیت خون خویش را نثار کردند و طومار وفاداری به امام را با خون خویش نوشتند و این امر باعث شد تا غرب به این باور برسد که دیگر در خاورمیانه و کشور اسلامی ایران جایگاهی ندارد و ایران نمی تواند جولانگاه افکار پلید استکبار باشد.



**بی کفایتی رژیم شاهنشاهی با روشنگری امام تبیین شد

عضو هیات رییسه مجمع نمایندگان طلاب حوزه علمیه قم با بیا اینکه بی کفایتی رژیم شاهنشاهی با روشنگری امام تبیین شد گفت: امام نهضت را در محرم رقم زد دستگیری، حبس، تبعید امام و به خاک و خون کشیدن هوادارن امام همه نشان از بی کفایتی این رزیم را داشت.

وی افزود: این کرسی تدریس و روشنگری امام بود که کادر انقلابی را تشکیل داد و هرکدام از این مردان انقلابیشدند روایتگران در داخل و خارج از کشور که درس آزادگی امام را بیان کردند.



**قیام 15 خرداد و دستاوردهای آن برای نسل جوان تبیین شود

رضوی در این باره گفت: قیام 15 خرداد برای همیشه در تاریخ ماندگار خواهد بود از این رو لازم است تا اهداف قیام برای تمامی مردمان بخصوص نسل جوان بیان شود تا بدانند امام چگونه با همراهی مردم انقلابی را رقم زد انقلابی که به دست صاحب اصلی آن امام زمان(عج) خواهد رسید.

این قیام به قدری اهمیت داشت و جرقه ای برای به ثمر رسیدن انقلاب بود که امام در یکم شهریور ماه سال 49 درباره جایگاه این قیام می گوید: 15 خرداد از خاطره ها محو نخواهد شد و باید در سالروز آن، هر چه بیشتر آن را زنده نگه داشت. ک/4

/8138/ 6133/

انتهای پیام /*

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی