وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

سن ابتلا به ایدز در ایران به 16 سال رسید؛ گفت وگو با عضو کمیته کشوری ایدز: / رشد 33 درصدی ایدز از طریق روابط جنسی

عالی نیوز به نقل از شفقنا زندگی- یک عضو کمیته کشوری ایدز از کاهش سن ابتلا به ویروس ایدز در ایران خبر داد و گفت: در حالی که آمارهای جهانی از کاهش روند ابتلا به ویروس HIV در کشورهای مختلف حکایت دارد اما متاسفانه در ایران تنها الگوی انتقال این ویروس از طریق سرنگ های آلوده به تماس های جنسی تغییر یافته است و با وجود اینکه آمار قابل اعتنایی در خصوص جمعیت پنهان مبتلایان به ایدز وجود ندارد، زنان و دختران جوان آلوده یه ویروس با افزایش 10 برابری از 3 به 30 درصد رسیده است.

دکتر مسعود مردانی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا زندگی، شیوع روز افزودن ایدز در بین کودکان خیابانی را بسیار نگران کننده و آن را زنگ خطری جدی برای آینده سلامت جامعه عنوان کرد و افزود: نخستین اعلام رسمی حضور ویروس HIV در ایران به سال 1365 مربوط می‌شود، یک کودک 6 ساله مبتلا به هموفیلی بر اثر تزریق خون ناسالم که از کشور فرانسه وارد شده بود به این ویروس آلوده شد. در آن سال‌ها خبرهای چندانی از ایدز در جهان و ایران نبود اما از اوایل دهه 70 این اخبار به ایران رسید. امروزه نیز در حالی که روند ابتلا به  HIV از سال 2010 تا 2013 در دنیا کاهش چشمگیری داشته است. بطوریکه در سال 2009 حدود 38 میلیون نفر در دنیا به HIV مبتلا بودند که این رقم در سال 2013 به 35 میلیون نفر کاهش یافته است اما میزان ابتلا در کشور ما همچنان سیر صعودی را طی می کند. بطوریکه طی 6 سال اخیر در کشور روند ابتلا به اپیدمیولوژی ایدز از طریق تزریق سرنگ به مقاربت جنسی تغییر شکل پیدا کرده است و بیش از 45 درصد کودکان خیابانی به دلیل بی سرپناه و بی سرپرستی بودن از طریق تجاوز جنسی و روابط جنسی ناایمن به این ویروس از بین رونده مبتلا شده اند.

سن ابتلا به ویروس ایدز در ایران به 16 سال کاهش یافته است

نمودار صعودی ابتلا به ویروس ایدز به سمت زنان و دختران کم سن و سال می رود

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین با تاکید بر اینکه سن ابتلا به ویروس ایدز در ایران به 16 سال کاهش یافته است تصریح کرد: متاسفانه در سال های اخیر نمودار صعودی ابتلا به ویروس ایدز به سمت زنان و دختران کم سن و سال نیز تغییر یافته است بطوریکه در گذشته 97 درصد پسران به این ویروس دچار می شدند امروزه با 10 برابر شدن آمار بیماران زن، موارد ابتلا از 3 درصد به بیش از 30 درصد افزایش یافته است و اگر چه هنوز 25 تا 34 سال بیشترین گروه سنی بیماران HIV  در کشور هستند اما در مطالعات جدید مشخص شد که ابتلا به این ویروس به 16 سال نیز کاهش یافته است بنابراین سن ابتلا به اچ‌آی وی در کشور زیر 20 سال رسیده است.

رشد 33 درصدی ابتلا به ویروس ایدز از طریق روابط جنسی

به گفته دکتر مردانی در واقع ما شاهد رشد 33 درصدی ابتلا به ویروس ایدز از طریق روابط جنسی در کشور هستیم و روند افزایشی تعداد متبلایان به ایدز از طریق روابط جنسی به خصوص در بین زنان بسیار بالا است.

این عضو کمیته کشوری ایدز یادآور شد: افزایش انواع آزادی های فردی و اجتماعی، رواج زندگی های مجردی و خارج از چارچوب خانواده در جامعه، کاهش کنترل و نظارت های خانواده ها بر فرزندان، افزایش شریک های جنسی در زندگی های زنانشویی و کاهش پایبندی های اخلاقی موجب شده است که روند ابتلا به ویروس ایدز در بین زنان و دختران جوان نیز افزایش یابد و راه انتقال آن از طریق سرنگ های آلوده به تماس جنسی تغییر یابد.

ارتباط مقعدی در روابط جنسی آزاد یکی از روش های مهم انتقال ویروس ایدز

وی افزایش سطح آگاهی های جامعه را از مهم ترین راههای پیشگیری از ویروس ایدز در کشور دانست و افزود: ارتباط مقعدی در روابط جنسی آزاد، به عنوان یکی از روش های مهم انتقال ویروس ایدز است و این نوع ارتباط جنسی بیش از روش دیگر در انتقال ویروس مؤثر است، این درحالی است که برخی دختران تصور می‌کنند چنین ارتباطی موجب انتقال ایدز نمی‌شود. بنابراین این تفکرات اشتباه که ریشه در ناآگاهی افراد دارد باید در جامعه شناخته شود ولی متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم در زمینه آگاهی افراد کار کنیم.

29 هزار بیمار مبتلا به ایدز خدمات درمانی دریافت می کنند

حدود 60 هزار مورد ابتلای ثبت نشده اچ‌آی وی در کشور

دکتر مردانی با بیان اینکه بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت در حال حاضر بیش از 29 هزار بیمار مبتلا به ایدز خدمات درمانی دریافت می کنند گفت: متاسفانه به دلایلی نظیر طرد اجتماعی یا ناآگاهی بسیاری از مبتلایان به این ویروس حاضر نیستند به مراکز درمانی مراجعه کنند اما بر اساس آخرین مدل سازی که از طرف سازمان بهداشت جهانی اعلام شده است این احتمال وجود دارد که آماری حدود 80 تا 90 هزار مورد ابتلا به اچ‌آی وی در کشور وجود داشته باشد و اگر فرض کنیم 30 هزار مورد شناسایی شده‌ است تخمین می‌زنیم که حدود 60 هزار مورد ابتلای ثبت نشده در کشور وجود دارد.

این فوق تخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه باید برای کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز تمامی سازمان ها و ارگان ها با یکدیگر همکاری داشته باشند و نسبت به این موضوع حساس باشند اظهار کرد: وزارت بهداشت یا هیچ سازمانی به تنهایی قادر به کنترل اچ‌آی‌وی نیست، تمام ارگان‌هایی که به نوعی کار ارائه خدمات برای جوانان را بر عهده دارند به خصوص مراکزی نظیر بهزیستی، شهرداری ها و رسانه ها موظف هستند برای آگاه سازی جامعه، خانواده‌ها و به خصوص جوانان پیشگام باشند و در کنار آن وزارت بهداشت با ایجاد دسترسی به امکانات پیشگیرانه و مراقبت و درمان فعالیت های مشخصی انجام دهد.

ایدز درمان قطعی ندارد اما می توان با کمک دارو به زندگی طبیعی ادامه داد

دکتر مردانی در پایان با تاکید بر اینکه ایدز درمان قطعی ندارد اما می توان با کمک دارو به زندگی طبیعی ادامه داد خاطر نشان کرد: اگرچه ایدز درمان قطعی ندارد ولی پژوهشگران برتر دنیا از جمله انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی آمریکا و متخصصان کشورهای اروپای غربی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر دارو‌های موجود ضدایدز، در مراحل اولیه بیماری و در زمان مناسب برای بیماران تجویز شود، می‌تواند باعث بهبود، افزایش طول عمر و از آن مهم‌تر، افزایش کیفیت زندگی مبتلایان شود. مصرف به موقع و صحیح داروهای ضدایدز در کشورهای پیشرفته دنیا، باعث شده است تا عفونت‌های فرصت‌طلب که به دلیل ضعف سیستم ایمنی ناشی از ویروس HIV، انسان را از پا در‌می‌آورند، به نحو چشمگیری کاهش پیدا کنند و میزان مرگ‌و‌میر در اثر بیماری کاهش ‌یابد. ضمن اینکه استفاده از داروهای ضد ایدز توانسته تا حد زیادی از انتقال ایدز به افراد دیگر نیز جلوگیری کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی