وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

عالی نیوز به نقل از همشهری، اقتصاد > بانک و بورس - نمایندگان مجلس جزئیات لایحه دائمی شدن قانون بیمه شخص ثالث را در دستور کار قرار دادند.

مهلت قانون فعلی بیمه شخص ثالث تا پایان امسال است و قانون جدید از سال آینده اجرایی می‌شود. جزئیات بیشتر درخصوص انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث قرار است در آیین‌نامه اجرایی که توسط دولت تصویب خواهد شد، مشخص شود. لایحه دائمی شدن قانون بیمه شخص ثالث مشتمل بر 67ماده است که تاکنون 7ماده آن تصویب شده است.

در جلسه علنی  مجلس و به پیشنهاد بیمه مرکزی، نمایندگان به نفع رانندگان غیرحادثه‌ساز رأی دادند تا بتوانند تخفیف بیمه شخص ثالث را به‌خودروی جدید یا همسر، والدین یا اولاد بلاواسطه شامل پدر و مادر انتقال دهند. این تصمیم باعث تشویق رانندگانی می‌شود که قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت و کمتر تصادف می‌کنند و به این ترتیب هنگام فروش خودروی خود دیگر الزامی برای انتقال تخفیف عدم‌خسارت بیمه شخص ثالث به خریدار خودروی آنها وجود ندارد. ماده 6 قانون جدید بیمه شخص ثالث به صراحت تأکید دارد: تمامی تخفیفاتی که به واسطه نداشتن حوادث منجر به خسارت در قرارداد بیمه وجود دارد، متعلق به فروشنده خودروست.

همچنین از تاریخ انتقال مالکیت وسیله نقلیه، کلیه حقوق و تعهدات ناشی از قرارداد بیمه موضوع این قانون به انتقال‌گیرنده منتقل می‌شود و انتقال‌گیرنده تا پایان مدت قرارداد بیمه، بیمه‌گذار محسوب می‌شود. به گزارش همشهری، تصمیم روز گذشته مجلس باعث خواهد شد که بیمه شخص ثالث دست‌کم در بخش تخفیفات عدم‌خسارت از خودرو به مالک خودرو هنگام فروش آن منتقل شود نظیر بیمه بدنه خودرو با این تفاوت مهم که شرکت‌های بیمه موظف هستند درصورت انتقال نیافتن تخفیف عدم‌خسارت مالک قبلی خودرو، به تعهدات بیمه ازجمله پرداخت خسارت و دیه درصورت وقوع حادثه رانندگی تا پایان مهلت بیمه‌نامه عمل کنند و حق ندارند به این بهانه از پرداخت خسارت و دیه شانه خالی کنند.

البته پیش از این دیوان عدالت اداری رأی داده بود که دارندگان خودرو می‌توانند تخفیف‌های ناشی از عدم‌خسارت را هنگام فروش خودرو نزد خود نگه‌دارند، اما شرکت‌های بیمه‌ای کمتر زیر بار این رأی رفته‌اند. این در حالی است که بیمه مرکزی به استناد رأی دیوان یادشده شرکت‌های بیمه‌ای را موظف کرده بود تا درصورت درخواست دارنده بیمه شخص ثالث، تخفیفات بیمه‌ای را به‌خودروی جدید منتقل کنند.

  • مهم‌ترین تغییرات بیمه شخص ثالث

نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین مقرر کردند درصورتی که خودروی مسبب حادثه، فاقد بیمه‌نامه باشد و وسیله نقلیه با اجازه مالک در اختیار راننده مسبب حادثه قرار گرفته باشد، مالک حقوقی به جزای نقدی معادل 20درصد و مالک حقیقی به جزای نقدی معادل 10درصد مجموع خسارات بدنی وارد شده محکوم ‌شود.

همچنین درصورتی که وسیله نقلیه، فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث باشد، خسارت‌های بدنی وارده توسط صندوق تأمین خسارت بدنی با رعایت ماده 26 این قانون جبران می‌شود، درصورت نیاز به طرح دعوی در این‌خصوص، زیان‌دیده یا قائم‌مقام وی دعوی را علیه راننده مسبب حادثه و صندوق طرح می‌کند. نمایندگان مردم در خانه ملت همچنین مصوب کردند رانندگان مسبب حادثه، خود نیز مشمول پوشش خسارت‌های بدنی وارده در حوادث از طریق بیمه حوادث توسط شرکت بیمه‌کننده می‌شوند.

با تصویب مجلس، دارندگان وسیله نقلیه ایرانی موظف هستند وسیله نقلیه خود را هنگام خروج از کشور بیمه کنند، در غیراین صورت از تردد وسایل مزبور توسط مراجع ذی‌ربط جلوگیری می‌شود. کلیه دارندگان وسایل نقلیه اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی مکلف به بیمه شخص ثالث وسیله نقلیه خود شدند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی