وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

معجزه گیاهی برای تقویت حافظه
فرهیختگان آنلاین:نامش را که می‌پرسم فقط نگاه می‌کند. چیزی نمی‌گوید. نامم را می‌گویم اما باز هم به یاد نمی‌آورد. فراموش کردن نام خود و اطرافیان و حتی نسبت‌هایی که با آنها داری، دشوار است. حتی به خاطرنیاوردن فرزندانی را که به دنیا آورده‌ای و بزرگ کرده‌ای دور از ذهن است. اینها گوشه‌ای از مشکلاتی است که این قبیل خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. یک بیمار مبتلا به آلزایمر در خانه دشواری‌های خاص خودش را دارد و همیشه یک نفر باید در خانه باشد تا از او مراقبت کند.

 

آلزایمر از انواع زوال عقل به شمار می‌رود که مشکلاتی را ازقبیل کاهش حافظه و بروز اختلال در تفکر و رفتار فرد بیمار ایجاد می‌کند. آلزایمر سن و سال نمی‌شناسد اما معمولا با بالا رفتن سن و در سنین 65 سال به بالا احتمال ابتلا به آن افزایش می‌یابد و علائم آن از خفیف شروع و به مرور تشدید می‌شود و ممکن است تا حدی پیش رود که فرد از انجام کارهای روزمره خود نیز بازماند. در واقع، آلزایمر جزء شدیدترین موارد زوال عقل است که بین 60 تا 80 درصد موارد را به خود اختصاص می‌دهد.
در دنیا قریب 47 میلیون نفر با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند و به دلیل رواج بیش از پیش این بیماری، دانشمندان پیش‌بینی کرده‌اند که شمار مبتلایان به آلزایمر تا سال 2050 از مرز 5/131 میلیون نفر نیز خواهد گذشت. در هر سه‌ ثانیه یک نفر در دنیا به زوال عقل مبتلا می‌شود. در این میان، بیشترین سهم مبتلایان به آلزایمر به آسیا تعلق دارد. ایران هم جزء کشورهایی است که در سال‌های اخیر شمار مبتلایان به آلزایمر رشد فزاینده‌ای داشته است. تا چند سال پیش آمارها حکایت از شمار 300 تا 400 هزار نفری مبتلایان به آلزایمر در کشور داشت اما مطالعات صورت گرفته در سال 2016 حکایت از آن دارد که تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر درحال حاضر به 700هزار نفر می‌رسد. این تعداد به‌طور طبیعی با توجه به بالا رفتن میانگین سنی جمعیت کشور نیز در سال‌های بعد روبه افزایش است.

 کنترل بیماری با داروی ایرانی
در چند روز گذشته شاید شما هم خبر تولید اولین داروی آلزایمر را شنیده باشید. دارویی که برخلاف بسیاری از داروهای شیمیایی موجود در بازار و عوارض متعددی که برای آنها یافت می‌شود، کاملا گیاهی تولید شده و عوارضی نیز در پی ندارد. تاکنون درمان قطعی برای بیماری آلزایمر در هیچ کجای دنیا تولید نشده است و به‌رغم تلاش‌های بی‌وقفه دانشمندان، تاکنون نتوانسته‌اند به این مهم دست پیدا کنند. این داروی گیاهی موسوم به «ملیتروپیک» نیز درمان قطعی برای این بیماری نیست بلکه تنها با کنترل آلزایمر، علائم را تا حد زیادی تحت‌کنترل درمی‌آورد. داروی «ملیتروپیک» روز شنبه 9 بهمن از سوی وزیر بهداشت و در پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی رونمایی شد. رضا حاجی‌آقایی، معاون پژوهشی پژوهشکده گیاهان دارویی پیرامون رونمایی از این دارو در گفت‌وگو با «فرهیختگان» به این نکته اشاره کرد که مطالعات بالینی توسط محققان و پژوهشکده به صورت داخلی صورت گرفته که هدف آنها کنترل علائم بیماری آلزایمر و تقویت حافظه در افراد سالم است. پژوهشکده، مجوز‌های لازم برای این پروژه را از حدود سه ماه پیش گرفته بود و دو هفته پیش و با حضور وزیر بهداشت تولید شد. این دارو که در قالب کپسول رونمایی شده، کاملا گیاهی است و از عصاره گیاه بادرنجبویه ساخته شده است. این دارو نیز مانند بسیاری از داروهایی که تاکنون برای بیماران مبتلا به آلزایمر در دنیا تولید شده، تنها قادر است علائم بیماری را کنترل کند و همچنین افراد سالم نیز می‌توانند از این کپسول‌ها استفاده کنند. به گفته حاجی‌آقایی، این دارو در هر مرحله‌ای از بیماری آلزایمر قابل مصرف است به‌طوری که می‌تواند روند پیشرفت بیماری را تا حد قابل ملاحظه‌ای آهسته‌تر ‌کند. بعد از بررسی‌های فراوان و آزمایش‌هایی که روی 42 بیمار 65 تا 80 سال تحت بررسی انجام شد، مطالعات بالینی به پایان رسیده و دانشمندان توانستند این دارو را با موفقیت رونمایی کنند. محققان پژوهشکده گیاهان دارویی در مطالعات خود، مصرف داروی جدید را در بیماران مبتلا با شبه‌داروها مقایسه کردند و دریافتند که در استفاده از این داروی گیاهی، شاخص‌هایی ازقبیل فراموشی، فعالیت‌های شناختی و عوارض جانبی بهبود بسیار خوبی پیدا می‌کند.
داروی «ملیتروپیک» تا زمانی که به‌طور مداوم مورد مصرف قرار گیرد می‌تواند اثرات بسیار موثری را به همراه داشته باشد اما مانند هر داروی دیگری، با قطع آن ممکن است علائم بیماری بار دیگر خودنمایی کنند. این دارو به صورت روزانه باید مصرف شود و تاکنون به دلیل گیاهی بودن آن، عوارض جانبی خاصی برای آن ذکر نشده است. تاکنون 50 هزار جعبه حاوی 30 کپسول از این دارو تولید شده و قرار است مقدار آن به 200 هزار جعبه در سال افزایش یابد. گزارش‌ها حاکی از آن است که این دارو یک‌دهم داروهای مشابه جهانی و تنها با قیمت 27هزار تومان عرضه می‌شود. در حال حاضر چهار نمونه داروی آلزایمر در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند که همه آنها از ترکیبات شیمیایی تولید شده‌اند اما داروی جدید «ملیتروپیک» در این میان تنها داروی گیاهی آلزایمر محسوب می‌شود که عوارض شیمیایی داروهای دیگر را به همراه ندارد.

نویسنده : ندا اظهری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی