وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

بامداد – پوکی استخوان، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد سالمند جامعه به آن دچار گردیده و به دنبال آن دچار شکستی در استخوان‌های خود می‌گردند. بنابراین محققین کشورمان برای کاهش تاثیرات منفی این بیماری نسبتا خاموش، انجام تمرینات قدرتی در آب را پیشنهاد کرده اند.
توسط محققین ایرانی پژوهشی انجام شده که در آن تاثیر ۱۲ ماه تمرین قدرتی در آب بر تراکم استخوان مهره­های کمری و استخوان ران زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان مورد بررسی علمی قرار گرفته است.
در این پژوهش ۳۰ زن یائسه مبتلا به پوکی استخوان حضور داشته اند که سن آن ها بین ۵۰ تا ۶۵ سال بوده است.

انجام آزمایش به این صورت بود که زنان شرکت کننده به دو گروه «تجربی» و «کنترل» تقسیم شدند. گروه تجربی، به مدت ۱۲ ماه، برنامه تمرین قدرتی در آب را به صورت ۳ جلسه در هفته و هر جلسه به مدت ۵۰ دقیقه با راهنمایی محققین انجام دادند.
پوکی استخوان، یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که افراد سالمند جامعه به آن دچار می شوند و به دنبال آن دچار شکستی در استخوان‌های خود می‌گردند.
بعد از این مدت، میزان تراکم و چگالی استخوان زنان فوق از طریق جذب سنجی انرژی اشعه ایکس و به روش استاندارد در مهره های L2 و L3 ستون فقرات کمری و همچنین استخوان ران انجام گردید. سپس نتایج به دست آمده از این گروه با استفاده از روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با وضعیت گروه کنترل که چنین تمرینی را انجام نداده بودند، مورد مقایسه قرار گرفت.
نتایج این بررسی ها نشان داد که انجام تمرینات ذکرشده، بر تراکم استخوان دومین و سومین مهره کمری و همچنین استخوان ران زنان یائسه تاثیر واضح و معنی­داری دارد.
همچنین نتایج حاصله نشان داد که انجام ۱۲ ماه تمرین قدرتی در آب بر درصد نمره T مهره های کمری مورد آزمایش و استخوان ران زنان یائسه فوق دارای اثر قابل توجهی بوده است. نمره T یکی دیگر از شاخص های مهم برای ارزیابی میزان تراکم استخوان ها می باشد.
محققین اجراکننده این پژوهش که از دانشگاه مازندران، دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی و دانشگاه آزاد اسلامی تهران بوده اند، بر اساس یافته های تحقیق فوق اظهار داشته اند که تمرین قدرتی در آب می تواند به عنوان یکی از روش های مناسب احتمالی، به افزایش تراکم استخوانی در زنان یائسه مبتلا به پوکی استخوان منجر شده و لذا می بایست مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
لازم به ذکر است نتایج پژوهش فوق در مجله «دانشگاه علوم پزشکی کردستان» منتشر گردیده است.

منبع : سیناپرس

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی