وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

2

ساعت 24-همانند هر قطعه سخت افزاری، هارددیسک نیز روزی خراب می شود. هارددیسک های مکانیکی دارای قطعات متحرکی هستند که در نهایت از کار خواهند افتاد. حتا دیسک های حالت جامد که دارای قطعه متحرک نیستند، ممکن است دچار خرابی شوند. در مجموع باید بگوییم هر درایوی یک عمر مفید دارد که پس از گذشت این زمان دیگر قابل استفاده نبوده و باید جایگزین شود. اما چگونه می توانیم اطلاع پیدا کنیم هارددیسک ما ممکن است به پایان عمر خود نزدیک شده است؟

تقریبا هیچ کارشناس حوزه سخت افزار نمی تواند به شما زمان دقیقی که یک هارددیسک خراب می شود را اطلاع دهد. ممکن است هارددیسک جدید شما به واسطه یک شوک الکتریکی ناگهانی یا یک خرابی کارخانه ای (بدشانسی خریدار) از کار بیفتد.

در حالت کلی چند نوع خرابی برای هارددیسک ها متصور است. واضح است که بدترین حالت زمانی است که درایو شما کار نمی کند. در چنین شرایطی کامپیوتر بوت نمی شود و بایوس اعلام می دارد که قادر نیست هارددیسک را شناسایی کند. اما در این میان یکسری خرابی های خاص نیز وجود دارد. به طوری که هارددیسک در ظاهر کار می کند، اما مشکلاتی وجود دارد. اگر کامپیوتر هر چند وقت یکبار و بدون دلیل قفل می کند، صداهای غیرمعمولی از هارددیسک خود می شنوید، فایل ها و پوشه ها ناپدید می شوند، سیستم عامل بد سکتورهایی روی درایو شناسایی کرده است ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که داده های شما روی هارددیسک در معرض خطر جدی قرار گرفته اند. هر نوع صدای غیرمعمولی که از هارددیسک به گوش می رسد و صدایی شبیه به کلیک کردن ماوس یا حتا صدای استارت زدن ماشین! به گوش می رسد نشانه ای بد است. این صداها به معنای آن است که فرآیند خواندن و نوشتن داده ها روی هارددیسک با شکست روبرو شده اند.

در چنین حالتی بهتر است کامپیوتر را به طور کامل خاموش کرده تا از آسیب دیدگی بیشتر جلوگیری کنید و اگر اطلاعات حیاتی روی کامپیوتر خود دارید به شرکت های متخصص مراجعه کنید. در ارتباط با روی دیسک های حالت جامد شما هیچ صدای عجیب و غریبی نمی شنوید به واسطه آن که درایوهای فوق هیچ قطعه متحرکی ندارند.

یک بررسی S.M.A.R.T انجام دهید

اگر نگران وضعیت هارددیسک خود هستید، پیشنهاد می کنیم آزمایش SMART انجام دهید. SMART مخفف واژگان Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology است. درون هارددیسک هایی که مورد استفاده قرار می دهیم فناوری ویژه ای قرار دارد که به منظور شناسایی خرابی هارددیسک مورد استفاده قرار می گیرد. در این بین یکسری نکات ظرفی وجود دارد. اول آن که SMART همیشه به شکل درستی کار نمی کند. حتا اگر یک هارددیسک در حال خرابی باشد، باز هم این احتمال وجود دارد که SMART وضعیت خوب را گزارش کند. حتا اگر یک هاردیسک خراب شود، ممکن است SMART پیش از خرابی کامل هشدار مربوطه را اعلام نکند. اما اگر در نظر دارید از فناوری SMART برای بررسی وضعیت هارددیسک خود استفاده کنید به یک ابزار ثالث همچون CrystalDiskInfo نیاز دارید. البته توجه داشته باشید شما زمانی می توانید از این ابزار استفاده کنید که کامپیوتر به طور کامل بوت شده باشد. اما اگر قادر نیستید کامپیوتر خود را راه اندازی کنید بازهم از طریق بایوس یا UEFI سیستم می توانید وضعیت SMART درایو خود را مشاهده کنید. اگر کامپیوتر پیغام خطایی همراه با S.M.A.R.T. را در زمان راه اندازی نشان می دهد، به معنای آن است که باید با هارددیسک خود خداحافظی کنید.

چگونه می توانیم اطمینان حاصل کنیم که مشکل سخت افزاری است؟

شما تنها به واسطه مشکلاتی که با سیستم خود دارید، نباید فرض را بر این موضوع قرار دهید که هارددیسک از کار افتاده است. نکته مهم این است که یکسری خطایابی های اولیه را برای بررسی این موضوع که واقعا هارددیسک خراب شده است یا خیر انجام دهید. به طور مثال، اگر کامپیوتر نمی تواند در مدت زمان بوت هارد را شناسایی کند، باید ابتدا از سالم بودن کابل ها و اتصال آن ها به هارددیسک، مادربورد و منبع تغذیه اطمینان حاصل کنید. بعضی مواقع جدا کردن کابل ها و اتصال مجدد آن ها ممکن است مشکل را برطرف کند. همچنین می توانید به بایوس یا UEFI کامپیوتر مراجعه کرده و در آن صفحه مشاهده کنید که درایو از سوی کامپیوتر شناسایی شده است یا خیر. اگر کامپیوتر هارددیسک را شناسایی کرده اما قادر نیست سیستم را از طریق آن بوت کند، به معنای آن است که هارددیسک خراب شده یا یک مشکل نرم افزاری به وجود آمده است. اگر کامپیوتر اصلا هارددیسک را شناسایی نکرده ممکن است کابل ها به درستی به هارددیسک متصل نشده اند. فراموش نکنید صداهای عجیب و غریب از درون هارددیسک نشانه بارزی از یک مشکل سخت افزاری است.

اگر سیستم از روی درایو بوت نمی شود، ممکن است ویندوز خراب شده باشد و مجبور هستید ویندوز را دومرتبه نصب کنید. مشکلات دیگری که باعث از دست رفتن اطلاعات می شوند به واسطه وجود بدافزارها یا مشکلاتی است که در خود سیستم عامل قرار دارد. ابتدا سیستم خود را با یک ضدویروس پویش کرده و اگر ویندوز به درستی کار نمی کند، آن را پاک کرده و دو مرتبه نصب کنید. فراموش نکنید قفل کردن کامپیوتر و از دست رفتن داده ها، ممکن است به واسطه مشکلاتی در مادربرد، حافظه اصلی یا منبع تغذیه نیز رخ دهد. در چنین شرایطی یک آزمایش حافظه ممکن است در روشن شدن موضوع کمک کند.

برای شناسایی بدسکتورها چه کنیم؟

برای مشخص کردن این موضوع که بدسکتورهایی روی هارددیسک قرار دارند یا خیر از ابزار Check Disk ویندوز استفاده کنید. بدسکتورها نشانه بارزی از خرابی سیستم هستند. برای این منظور روی درایو ویندوزی کلیک راست کرده، گزینه Properties را انتخاب کنید. در ادامه به زبانه Tools رفته و روی دکمه Check کلیک کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی