وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

دانشمندان به منظور معکوس کردن روند از دست دادن شنوایی راه‌هایی یافته‌اند که سلول‌های حساس موهای درون گوش را مجددا رشد می‌دهد.


به گزارش پایگاه خبری تیک (Tik.ir) ؛ به نقل از گیزمگ، در حالی که بسیاری از ما آرزو می‌کنیم که کاش بتوانیم موهای ریخته‌مان را در سنین پیری دوباره رشد دهیم، شاید ندانیم که موهای دیگری در بدن ما وجود دارند که وجودشان بسیار مهم‌تر از موی سر است.

موهای بسیار نازکی در گوش ما وجود دارند که به شنوایی ما کمک می‌کنند. هنگامی که ما سلول‌های حساس مو در حلزون گوش را از دست می‌دهیم، نمی‌توان آنها را بازگرداند. اما اکنون محققان راهی برای رشد مجدد آنها در موش‌ها پیدا کرده‌اند که به طور بالقوه راه را برای درمان موثر کم‌شنوایی در انسان هموار می‌کند.

ما زندگی خود را با حدود 15 هزار تار از این سلول‌های مو در هر گوش شروع می‌کنیم، اما آنها در گذر زمان به دلیل صدای بلند، بیماری، عفونت و سایر علل طبیعی به تدریج از بین می‌روند. جالب اینجاست که پستانداران تنها مهره‌دارانی هستند که نمی‌توانند آنها را بازسازی کنند، بنابراین هر آسیبی به آنها، دائمی است.

اما آیا می‌توانیم از تکنیک‌های دیگر حیوانات استفاده کنیم؟ تحقیقات گذشته گروهی که تحقیق جدید را انجام داده است، نشان داد که گروهی از گیرنده‌های موسوم به فاکتور رشد اپیدرمی(EGF) به تحریک سلول‌های حسی موهای جدید برای رشد مجدد کمک می‌کنند. این مسیر سیگنالی در پستانداران وجود دارد، اما به نظر می رسد به طرز عجیبی ساکت است.

"پاتریشیا وایت"، سرپرست این مطالعه می‌گوید: در موش‌ها، حلزون گوش در طول زندگی حیوان از گیرنده‌های EGF استفاده می‌کنند، اما ظاهرا هرگز سلول‌های مو را بازیابی نمی‌کنند. شاید در طول تکامل پستانداران، تغییرات در بیان تنظیم کننده‌های درون‌سلولی گیرنده‌های EGF اتفاق افتاده است. این تنظیم کننده‌ها می‌توانند پیامدهای سیگنال‌دهی را تغییر داده و احیا را مسدود کنند.

وی افزود: تحقیقات ما بر روی پیدا کردن راهی برای تغییر مسیر به طور موقت برای ترویج احیای سلول‌های مو و ترکیب آنها با سلول‌های عصبی متمرکز است، چرا که هر دوی آنها برای شنیدن حیاتی هستند.

محققان بر روی یک عضو خاص از خانواده EGF، یک گیرنده به نام ERBB2 تمرکز کردند. آنها سه روش مختلف را برای تحریک این گیرنده و کمک به بازیابی دوباره سلول‌های موی گوش آزمایش کردند.

ابتدا یک ویروس برای هدف‌گیری گیرنده‌ها استفاده شد. در روش دوم، محققان موش‌ها را مهندسی ژنتیکی کردند تا بیان ERBB2 را که قبلا فعال شده بود، بیش از پیش کنند. در نهایت، سومین آزمایش نیز شامل دو داروی طراحی شده برای تحریک فعالیت سلول‌های بنیادی در سایر قسمت‌های بدن بود که ERBB2 را نیز فعال کرد.

در هر سه حالت، مسیر ERBB2 فعال شد و تیم متوجه شد که این کار باعث ایجاد یک واکنش زنجیره‌ای سلولی می‌شود. ابتدا سلول‌های پشتیبانی کننده حلزون گوش، سلول‌های بنیادی مجاور را به سلول‌های جدید حسی مو تبدیل می‌کنند. این سلول‌های جدید نیز با سلول‌های عصبی که برای ارسال سیگنال‌های صوتی به مغز لازم هستند، متصل می‌شوند.

وایت می‌گوید: روند ترمیم شنوایی یک مشکل پیچیده است و نیاز به یک سری رویدادهای سلولی دارد. ‌شما باید سلول‌های حسی مو را بازسازی کنید و این سلول‌ها باید به درستی عمل کنند و به شبکه نورون‌ها متصل شوند.

وی افزود: این تحقیق یک مسیر سیگنالی را نشان داد که می‌تواند با روش‌های مختلف فعال شود و می‌تواند یک رویکرد جدید برای بازسازی حلزون گوش و در نهایت بازیابی شنوایی باشد.

این تحقیق جدید در مجله European Journal of Neuroscience منتشر شده است.
*ایسنا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی