وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

اگرچه قیمت مسکن با وجود پیش بینی کارشناسان 2.5 درصد افزایش یافت؛ اما به اعتقاد صاحب‌نظران سرعت حرکت قیمت مسکن در حال کند شدن بوده و چه بسا آماری که ماه آینده منشر شود این مساله را تایید کند.

  افزایش 92 درصدی قیمت مسکن در سال 97 و به تبع آن کاهش حجم معاملات مسکن به خصوص در شش ماهه دوم سال 97 کاری کرد تا خرید مسکن برای بسیاری تبدیل به یک آرزوی تعبیرنشدنی شود. کارشناسان مسکن معتقدند بازار مسکن در سال 98 آرام و راکد خواهد بود.

به گزارش سلام نو، معاملات مسکن در زمستان سال 97 در قیاس با مدت مشابه در سال 96 به یک سوم رسیده است. طبق آمار و ارقام اعلام شده قیمت مسکن در دی ماه سال جاری با افزایشی معادل 2.5 درصد همراه بوده است. ۶۷۰۰ واحد مسکونی تعدادی است که برای معاملات آپارتمان‌ های مسکونی پایتخت اعلام شده است. این عدد در قیاس با ماه آذر و بهمن ماه سال 96 به ترتیب ۱.۴ و ۶۴.۶ درصد کاهش داشته است.

قیمت متوسطی که برای خرید یک متر مسکن در شهر تهران اعلام شده معادل 9 میلیون و 800 هزار تومان است. قیمتی که در قیاس با ماه آذر 2.5 درصد و نسبت به بهمن ماه سال 96 با افزایش 90 درصدی همراه بوده است.

بازار مسکن در سال 98 جهش سنگینی نخواهد داشت

عموم کارشناسان معتقدند بازار مسکن در سال 98 با رکود مواجه خواهد شد. به گفته ایرج رهبر، رئیس کانون سراسری انبوه سازان تا پایان سال سرعت رشد قیمت‌ در بخش مسکن کندتر شده و برای مدت نسبتا طولانی شاهد رکود خواهیم بود.  رهبر با اشاره به فرض وجود حباب قیمتی در بازار مسکن گفته است: به هر شکل این قیمتی است که ملک با آن عرضه می‌شود. از آنجایی که  تمامی مصالح ساختمانی با افزایش قیمت رو به رو شده اند در نتیجه بالا‌رفتن قیمت مسکن هم امری طبیعی است.

مصطفی‌ قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک رشد احتمالی قیمت مسکن را متناسب با نرخ تورم عمومی می‌داند. او گفته است در سال آینده جهش سنگینی در قیمت مسکن وجود نخواهد داشت. سال 98 به دلیل رکود در معاملات مسکن، فروش نوسازها برای سازنده‌ها با درنظر گرفتن تجربه دوره رکودی اخیر، دشوارتر از سال 97 و حتی سال 96 خواهد بود.

او همچنین به خریداران واقعی مسکن پیشنهاد کرده اگر کسی واقعا قصد خرید مسکن دارد، هر چه زودتر این اقدام را انجام داده چرا که بنا بر تحلیل او حضور سرمایه گذاران در این بازار فعلا با کاهش همراه بوده و این وضعیت بازار را در اختیار مصرف کننده قرار می‌دهد.

رونق بازار مسکن تا بهار 98

بیت الله ستاریان، دیگر کارشناس اقتصاد مسکن است که معتقد است انتهای سال 97 و اوایل سال 98 بازار مسکن رونق خواهد داشت. او اظهار کرده است: به زودی شاهد سرازیر شدن دورباره سرمایه‌ها  به بخش مسکن خواهیم بود و رونق بازار مسکن تا انتهای سال ۹۷ و اوایل سال ۹۸ ادامه خواهد داشت. تثبیت نرخ دلار ظرفیتی برای رونق بازار مسکن ایجاد می کند.

ستاریان همچنین کاهش سود بانکها را یکی از مولفه های رونق بازار مسکن دانسته بود و اظهار کرده بود: تا بهار 98 باید منتظر رونق بازار مسکن باشیم.

بازار مسکن در آستانه ثبات

به نظر می رسد با کم شدن شیب رشد ماهانه قیمت مسکن از یک سو و قرارگرفتن حجم معاملات در پایین ترین سطح را بتوان از  اولین نشانه ها در حرکت بازار مسکن به سمت دوره ثبات دانست.

بنا بر طرح جامع مسکن که وزارت راه و شهرسازی تهیه کرده بود قرار شده بود سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود. این درحالی است که حدود یک سوم این وعده محقق شده است. تلاطم اقتصاد کلان، تورم عمومی و نوسان بازار ارز بهانه هایی است که برای ناتوانی در مدیریت مسکن همواره از سوی مسئولین آورده می‌شد.

مطابق با آمار منتشره ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار خانوار در ایران زندگی می کنند و ۲۷ میلیون و ۵۲۸ هزار تعداد واحد مسکونی و ۲۸۲ واحد در سه دسته «خانه خالی از سکنه» ، «خانه شبه‌خالی» و «خانه در حال استفاده» وجود دارد. با این آمار و ارقام باید تمام خانوارها دارای مسکن باشند ولی تنها ۲۲ میلیون و ۸۳۰ هزار خانوار  ساکن واحدها هستند.

اگرچه قیمت مسکن با وجود پیش بینی کارشناسان 2.5 درصد افزایش یافت؛ اما به اعتقاد صاحب‌نظران سرعت حرکت قیمت مسکن در حال کند شدن بوده و چه بسا آماری که ماه آینده منشر شود این مساله را تایید کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی