وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

ناگفته هایی از پرونده برجام و رهبری

حرف‌هایی که می زنند خلاف واقع است، هماهنگی کلان درباره برجام صورت گرفته بود، ما این هماهنگی را به نحو تام انجام دادیم. من نفع شخصی در موضوع برجام ندارم.این پرونده، پرونده من نیست؛ بلکه پرونده رهبری است

دکتر علی لاریجانی - توافقی که صورت گرفت چارچوب‌هایی داشت و چند نظر در این باره مطرح بود یکی این که سندی که به دست آمده به ضرر کشور است و باید رد شود عده‌ای این نظر را داشتند اما به این سوال پاسخ نمی‌دادند که این چه تبعاتی می‌تواند برای کشور داشته باشد. عده‌ای هم می‌گفتند خیلی خوب است و باید تماما اجرا شود، اما عده‌ای دیگر هم می‌گفتند باید در چارچوب لوازم دیگری مهار شود و تکالیفی برای اجرای آن لحاظ شود. در واقع می‌گفتند آن را رد نمی‌کنیم که تبعات داشته باشد و از سویی نمی‌گوییم باید با قرائت آمریکایی‌ها اجرا شود؛ بلکه باید در چارچوبی آن را مهار کرد.

بحث‌های مختلفی در مجامع مختلف من جمله شورای عالی امنیت ملی مطرح شد؛ عده‌ای در این میان می‌گفتند تکلیف برجام کجا معلوم شود. برخی این نظر را داشتند که این موضوع در شورای عالی امنیت ملی مطرح باشد. نظر ما مجلس بود و این که باید ضوابطی برای آن بگذاریم لذا این موضوع را در شورا گفتم که این موضوع باید به مجلس بیاید. نهایتا هم رهبری به شکل علنی فرمودند که طرح باید به مجلس بیاید. پس مجلس باید در این باره تصمیم می‌گرفت.اگر ما همراه این گزارش یک قانون نداشتیم، مجلس ما یک مجلس منفعل بود. از طرف دیگر ۲۶ مهر باید دولتها تصمیم می‌گرفتند و ما فرصتی نداشتیم که قانون تهیه کنیم. باید از قبل تمهیدی می‌شد؛ قانون مالیات یا تعرفه گمرک نبود، بلکه با سرنوشت یک ملت سر و کار داشت. نفع شخصی در موضوع برجام ندارم. من در این پرونده دخالتی ندارم. این پرونده، پرونده من نیست؛ بلکه پرونده رهبری است.

قطعنامه شورای امنیت که در یک ربع تصویب شد کار ۳-۲ سال پیش بود و از مدتها قبل بر روی آن اندیشیده بودند، بنابراین این بحث هم باید در کلان کشور مورد بررسی قرار می‌گرفت، نمی‌توانست فقط یک کمیسیون در مورد آن تصمیم‌گیری کند.چهار قانون در مجلس درباره مسئله هسته‌ای داشتیم که هیچ کدام بدون هماهنگی با کلان کشور نبود.مسائلی که به امنیت ملی و کلان کشور مربوط است باید در سطح کلان بررسی شود؛ در کشورهای دیگر هم همین‌طور است. درباره این مسئله از قبل هماهنگی صورت گرفته بود، یکی در شورای عالی امنیت ملی که اذن داشت و از خود کاری انجام نداده و یکی هم در درون مجلس که آراء و فراکسیون‌های مختلف در آن اظهارنظر می‌کنند.

 حرف‌هایی که در این باره در جامعه زده می‌شود، خلاف واقع است، هماهنگی در این‌باره صورت گرفته بود، ما این هماهنگی را به نحو تام انجام دادیم.اشکالی ندارد که مجلس فعال باشد و نظرات مختلف مطرح شود، نباید با ادبیاتی که جنجال به پا می‌کند، صحبت کرد که از این مسئله سوء‌استفاده شود. بعد از چهار ساعت بحث مفصل، نمایندگان رای دادند، برخی آقایان که زمانی فشار می‌آوردند باید برجام در مجلس بررسی شود، به من می‌گفتند چه لزومی دارد مجلس تصویب کند، اینها همین امروز هم گله می‌کنند.طرح رای آورد و وقتی رای آورد یعنی اصل ماده واحده رای آورده است، جلسات متعددی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای هماهنگی همه فراکسیون‌ها برگزار شد و نتیجه جلسات با دو فراکسیون ۴ اصلاح در طرح بود تا کلیت نظام پشت این قانون قرار گیرد.

 جلسه سه‌شنبه آقایان نماینده فراکسیون‌ها آمدند و گفتند ما این ۴ پیشنهاد را می‌خواهیم که در صحن علنی مجلس مطرح شود، ۴ پیشنهاد رای آورد. باید همه به حرف‌هایی که زدیم عمل کنیم، این همه سر و صدا ندارد، من به عنوان رئیس مجلس وظیفه داشتم کاری کنم که اختلاف ایجاد نشود، وظیفه‌ام را انجام دادم اما عده‌ای طور دیگری عمل کردند.این قانون نمی‌گوید ما برجام را تایید کردیم که عین آن عمل شود، بلکه می‌گوید برجام باید در چارچوب تدابیر شورای عالی امنیت ملی که مصوبات آن به تایید رهبری می‌رسد، اجرا شود.من آدم کم‌اطلاعی از وضع هسته‌ای نیستم، می‌دانم کجا باید ایستادگی شود. فکر می‌کنم چفت و بست‌هایی را که لازم است، انجام دادیم. برخی به تعهدات خود عمل نکردند که حتما پیش خدای خود پاسخی دارند.

منبع: فرآرو

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی