وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

وبگاه عالی نیوز

در صورت دسترسی به اینترنت؛ آدرس را کلیک فرمایید

آخرین اخبار از خبرگزاریها:
امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف:

و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها الي رواة حديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةالله عليهم: ... و اما در رخدادهايي كه پيش مي آيد به راويان حديث ما مراجعه كنيد؛ زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنان هستم

آخرین نظرات
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۲۰:۴۲ - آفیس 365 برای کسب‌و‌کارها
    جالب بود
  • ۲۳ آذر ۰۰، ۱۹:۲۵ - کناف سقف
    عالی

نتیجه تصویری برای خدا
عالی نیوز به نقل از وبلاگ رشحات: سؤال یکی از کاربران این وبلاگ بوده که توضیح آن به شرح ذیل است:
سوال خیلی خوب، راهگشا، و بسیار بسیار قابل تامل! احسنت...
از اونجایی که قراره خیلی راحت پاسخ رو بشنویم، خیلی خودمونی جواب رو مینویسم و از استفاده  تعابیر فلسفی و کلامی و... تا حد امکان صرف نظر میکنم ان شاءالله!

در واقع این سوال شما به آیه 24 سوره انفال مربوط میشه:
 (( یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ یَحُولُ بَیْنَ الْمَرْءِ وَقَلْبِهِ وَأَنَّهُ إِلَیْهِ تُحْشَرُونَ ))
اى کسانى که ایمان آورده‏اید! دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامى که شما را به سوى چیزى مى‏خواند که شما را حیات مى‏بخشد! و بدانید خداوند میان انسان و قلب او حایل مى‏شود، و همه شما [در قیامت‏] نزد او گردآورى مى‏شوید!

و محل بحث عبارت ان الله یحول بین المرء و قلبه هست
در واقع قلب در اینجا همان جان آدمی ست، نه قلبی که در بدن انسان وجود دارد!
منظور از قلب همان انسانیت انسان است، همان چیزی که اون رو از سایر مخلوقات مجزا میکنه!
در واقع همان گوهر مجرد ملکوتی!
پس در اینجا قلب به معنای همان چیزی است که ادارکات باطنی به اون برمیگرده، مثل ترس و امید و بغض و حسد و...
امیرالمونین علی علیه السلام میفرمایند قلب ظرف است، و بهترین قلبها ظرفیست که معارف الهی و نیتهای خیر را در خود نگه می دارد.
و منظور از مرء یعنی مرد، اینجا مرد به نمایندگی از مرد و زن مطرح است، همین جسم دنیایی ما انسانها.

خب خدا حائل بین این دو مفهوم می باشد.
مشخصا حائل بین دو چیز، نزدیکتر است به هر کدام از آنها.
خداوند کریم از این تمثیل و تشبیه زیبا استفاده نموده تا به مفهوم نزدیکی خودش نسبت به انسانها برسیم.
یعنی من از روح و جان شما به جسم شما هم نزدیکتر هستم!
لذاست که در جایی میفرماید حتی نزدیکتر از رگ گردن (قلب) به انسان است!

پس معلوم شد این حائل شدن به معنای حائل شدن جسمی نیست!
خب پس خداوند کریم هر آن می تواند اراده کند و ارتباط به ین این دو چیز را قطع کند، به وسیله مرگ جسمانی.

اما نکته قابل تامل و مهم و نتیجه اصلی این بحث اینه که:
خدای تبارک و تعالی میخواهد مفهوم حاکمیت، سلطه و احاطه مطلق خودش رو بر انسانها به آنها متذکر شود...
همینطور که میدونید الله کلمه ایست که تمام صفات خداوند تبارک و تعالی رو در خودش داره.
پس الله حائل است، یعنی آی بنده من!
نفس کشیدنت به امر منه، راه رفتنت، غذا خوردنت!
حرف زدنت، خندیدنت، خلاصه تمام اعمال ریز و درشتی که انجام میدی، چه خوب و چه بد همه و همه با اجازه من انجام میشه!
یعنی بنده من! اصل وجودت، نفست، روحت، قلبت! جانت! خلاصه همه همه رو من خلق کردم
از تمام افکارت هم با خبرم! از نیتهای قلبیت و تمام ذهنیتهایی که داری!
پس بدون من عالمم، من شاهدم، من ناظرم!
اولا یعلمون ان الله یعلم ما یسرون و ما یعلنون؟
بدون که اون لحظه ای که قرار از این دنیا ببرمت رو نمیدونی! نمیدونی در حال کار خیر هستی یا در حال گناه!
پس به هوش باش و مراقب باش دست از پا خطا نکنی! یا اگه کردی سریع توبه کنی و جبران...

چه قشنگ گفت امام خمینی عزیز: عالم محضر خداست در محضر خدا گناه نکنید...

حائل شدن خداوند بین انسان و قلبش، یعنی احاطه و سلطه تمام کمال او نسبت به انسان

اگر در این باره سوالی بود حتما به اندازه توان در خدمت هستم!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی